Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

B30 diesel brandstof

Vraag gesteld door J.G. Blankestyn op 27 januari 2020

In vriendenkring is er discussie over de B30 diesel.
Stoot de auto 30% minder Co2 uit of gaat de productie van deze dieselsoort gepaard met 30% minder Co2 ontwikkeling /uitstoot?
En is deze dieselsoort geschikt voor oude diesels ? mijn Defender is uit 2002; je hoort ook dat het slecht voor het brandstof-leidingwerk zou zijn ?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

 

U heeft een vraag B30 diesel, het milieuvoordeel en of een oudere diesel daar geschikt voor is.

B30 bevat maximaal 30 procent biocomponenten terwijl de huidige standaard diesel (B7) een toevoeging kent van maximaal 7 procent. Bio-dieselcomponenten wordt geproduceerd uit gewassen waar bijvoorbeeld soja-, mais- en palmolie uit gewonnen wordt. De toevoeging in Nederland is vooral koolzaadolie.

Het idee hierachter is dat er een kringloop ontstaat en je dus klimaatneutraal rijdt. Immers, van de CO2 die bij verbranding in de atmosfeer komt, groeien de gewassen waarvan naderhand weer nieuwe biobrandstof wordt gemaakt. Deze bio-toevoeging heeft echter wel een lagere energiewaarde dan diesel en is er sprake van een fractie meerverbruik. Maar netto onderaan de streep zorgt deze toevoeging uiteindelijk voor een CO2 reductie.

De gebruikelijke B7 diesel kunt u gerust tanken maar het gebruik van B30 is meer gericht op de transportsector waar vrachtwagens ook geschikt gemaakt voor dienen te worden. Zonder aanpassingen kunnen brandstofleidingen aangetast worden en is er ook een groter risico op het gebied van verontreiniging van de brandstof en de daaraan gerelateerde gevolgen. Zonder goedkeuring van de autofabrikant is het advies gewoon de gebruikelijke B7 slang te pakken, met een verantwoorde toevoeging van biocomponenten zonder technische gevolgen.