Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Prijsverschil EV's Nederland/België

Vraag gesteld door A. de Jong op 30 december 2019

Waar komen de grote prijsverschillen vandaan tussen elektrische auto's in Nederland en België/Duitsland. Bij de 208 e zit er bijna 5000 euro verschil bij exact dezelfde auto. (GT) BPM zit er niet op dus daar kan het verschil niet in zitten.

Hoe zit het met garantie en onderhoud als ik zo'n auto bijvoorbeeld in België aanschaf maar hier in Nederland wil laten onderhouden?
 

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U wilt prijzen voor nieuwe auto's in het buitenland vergelijken met de Nederlandse prijzen.

Op zich kan iedere importeur zelf de prijsstelling bepalen, dus er kunnen inderdaad verschillen zijn. De belasting, die over de verkoop van een auto wordt geheven, kan ook anders zijn. Bij een elektrische auto is er voorlopig inderdaad geen sprake van BPM. Afhankelijk van het land zou er nog wel een BTW verschil kunnen zijn. Bij de invoer is men er uiteraard scherp op dat de correcte belasting alsnog wordt afgedragen, maar zeker bij een gebruikte auto kan er wel eens voordeel zijn.

In Nederland zijn importeurs verplicht alle bijkomende kosten (aflevering en tenaamstelling) te vermelden. Dat is al snel duizend Euro. Er kunnen verder uitvoeringsverschilen zijn.

Voor deze Peugeot e-208 GT lijkt dat niet het geval te zijn, maar de Allure heeft in Nederland bijvoorbeeld standaard navigatie en in België niet. Bij deze auto, en sommige andere elektrische auto's, speelt er nog iets mee. Er zit namelijk 6 jaar onderhoud in de prijs inbegrepen. Nu is het onderhoud van een elektrische auto aanzienlijk goedkoper dan dat van een benzine- of dieselauto, maar na zes jaar telt dat toch op.

Het verschil zal in dit geval uiteindelijk zeker geen 5.000 Euro bedragen, maar dus wel iets kunnen verschillen. Als er echt een flink prijsverschil zou zijn, zou u nog rekening moeten houden met de kosten en tijd voor de invoer en transport. Onderhoud zal ook in Nederland kunnen worden uitgevoerd, want daar verdient een garage aan.

Garantie ligt echter een stuk ingewikkelder. De kleine lettertjes kunnen hier negatief van invloed zijn. Vraag deze voorwaarden dus op en bekijk ze goed. Er kan wel een prima fabrieksgarantie op een auto zitten, maar de afhandeling daarvan ligt, in Nederland, in eerste instantie bij de verkopende dealer. En die is er niet als u een auto in het buitenland koopt. Het zou dus lastig kunnen zijn om een claim in te dienen. Van coulance (als niet helemaal duidelijk is of iets onder garantie valt of na de garantieperiode) zal waarschijnlijk geen sprake zijn.

Resumerend is het maar de vraag of een mogelijk financieel voordeel opweegt tegen de nadelen van het kopen van een nieuwe auto in het buitenland.