Juke automatische versnellingsbak kapot na 44.000 km?
Vraag gesteld door W.L. Dekkers op 5 januari 2020
Mijn Nissan Juke is na de 48mnd beurt van €550 teruggevraagd voor een nieuwe afspraak, daar de automatische versnellingsbak kapot is. De garantie was 3 jaar en 90.000km. Ik heb in 4 jaar 44.000 km gereden. De kosten kunnen ze totaal niet opgeven bij Indussan Dordrecht en kan zijn tussen de € 1000 en € 10.000. Ik vind dit belachelijk. Ik heb mails van Nissan Nederland en van de garage. Ik kan ze zo doorsturen. Graag hulp of goed advies. Mijn afspraak is nu donderdagmorgen 9/1 om 8 u en is voor 2 dagen!!!??? Wat kunnen jullie adviseren?
Antwoord van Chaim
ANWB ExpertU heeft een auto waarvan de versnellingsbak kapot is gegaan. De garage geeft aan dat de kosten voor herstel/vervanging van de versnellingsbak tussen de € 1.000,- en € 10.000,- zullen zijn. U vraagt zich af of u de kosten voor de reparatie volledig zal moeten dragen.
Nee, op grond van de wet heeft u recht op een goed product. De kosten voor herstel zijn voor de verkoper.
Garantie
U bent met de verkoper een garantie overeengekomen van 3 jaar of 90.000 km. Deze garantieperiode is verlopen. Los van overeengekomen (aanvullende) garantie heeft u op grond van de wet recht op een goed product.
Conformiteit
U heeft recht op een product dat voldoet aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mag hebben. De koopprijs, kilometerstand en bouwjaar bepalen welke verwachtingen in dat geval redelijk zijn.
Van een versnellingsbak mag u verwachten dat deze bij normaal gebruik en onderhoud volgens voorschrift, een levensduur heeft van ongeveer 200.000 km. Zeker gelet op de kilometerstand en de leeftijd van de auto hoeft u dit defect op dit moment niet te verwachten.
Rechten bij non-conformiteit
Op grond van de wet kunt u correcte nakoming eisen van de verkoper. U heeft daarbij de keuze tussen aflevering van wat ontbreekt, herstel of vervanging. In uw geval is herstel van het product, in dit geval de reparatie van de versnellingsbak het meest voor de hand liggend. De kosten voor dit herstel komen dan voor rekening van de verkoper.
Conclusie
U heeft recht op een product dat voldoet aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mag hebben. Gelet op de aard van het defect hoefde u dit defect niet te verwachten. U kunt herstel van de auto op kosten van de verkoper eisen.
Komt u er onderling niet uit dan raad ik u aan uw rechtsbijstandverzekering in te schakelen. Is de verkoper aangesloten bij Bovag, dan kunt u het geschil voorleggen aan de geschillencommissie voertuigen.
Voor meer informatie over problemen na koop van een auto (hyperlink: https://www.anwb.nl/juridisch-advies/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/klachten-na-aankoop), verwijs ik graag naar onze website.
Deel deze pagina