Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Euro 98 E5 of Euro 95 E10 tanken?

Vraag gesteld door A. Brouwer op 2 januari 2020

Sinds kort heb ik een Hyundai Kona Hybride. In de garage gaf men aan dat Euro 98 E5 tanken beter is dan Euro 95 E10. Deze brandstof is per liter ca. € 0,12 duurder, terwijl ik de Kona aangeschaft heb vanwege het zuinige verbruik.  Ik ben een rustige rijder en rijdt ca. 15.000 km per jaar.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Volgens uw Hyundai dealer kunt u uw Kona Hybride beter op Euro98 E5 laten draaien dan op Euro95 E10.
 
In de meeste gevallen is Euro98 E5 een premium benzine van een duurdere kwaliteit. De premium benzine Shell V-Power, BP Ultimate en Esso Synergy Supreme bevatten op dit moment zelfs helemaal geen bio- ethanol, ondanks de overigens verplichte E5 aanduiding op de pomp. Daardoor zou u een iets beter rendement kunnen halen wanneer u voor deze duurdere premium benzine zou kiezen. Maar die paar procent winst wordt door de genoemde meerprijs echter niet goed gemaakt.
 
Volgens Hyundai zijn alle benzine modellen vanaf 1995 geschikt om E10 brandstof te tanken. Er is natuurlijk geen bezwaar om de duurdere E5 te tanken maar technisch gezien volstaat E10 prima en zie ik geen reden waarom het volgens uw dealer beter is E5 te tanken. Tenzij het gebruik van uw Hyundai Kona zodanig afwijkend is van het gemiddelde, waardoor het technisch gezien wél verstandiger is. De aanwezige bio-ethanol heeft een negatief effect op de houdbaarheid van de brandstof en zal eerder verontreinigen dan bij 100% benzine. Voor de gemiddelde gebruiker is dat gevaar echter niet aan de orde, maar voertuigen die summier worden gebruikt en vaak alleen voor korte ritjes, is een van de genoemde premium benzine dan een verstandiger keuze. Sommige mensen rijden zó weinig dat er eens in de twee maanden weer 'n keer wordt getankt. Dan is het beter te investeren in een duurdere benzine die kwalitatief langer goed blijft.