Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

110 km op de teller, of toch niet

Vraag gesteld door R.A. van Trigt op 27 december 2019

Als ik op de snelweg 100 km/uur rijd, dan geeft mijn TomTom 93 km/uur aan. Ga ik -volgens de teller- 107/ 108 km/uur rijden, dan geeft de TomTom pas de gewenste 100 km/uur aan.

In alle nieuwe auto’s/Skoda’s van de laatste 15 jaar heb ik dit verschil. Wat ik altijd raar en onbegrijpelijk heb gevonden; is er sprake van ‘smokkel kilometers?! Waardoor komt dit verschil en wat moet ik straks aanhouden als we in Nederland die 100 km/uur gaan rijden, de teller in de auto of de TomTom?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt welke snelheidsaanduiding u het beste kunt aanhouden. Van de auto of het navigatiesysteem.
 
De snelheidsmeter en kilometerteller van de auto zijn zelden voor 100% nauwkeurig. Omdat een snelheidsmeter van de auto geen lagere snelheid mag aangeven dan de werkelijke snelheid (en vanwege afwijkingen die kunnen ontstaan door bandenslijtage, bandenspanning en belading) heeft de fabrikant een marge ingebouwd.

Die marge verschilt per merk en model, maar een positieve afwijking tussen de 4 en 10% is normaal. Een navigatiesysteem geeft in het normale geval dus een lagere snelheid aan dan de snelheidsmeter van de auto, maar wel de meest nauwkeurige.
 
Een navigatiesysteem geeft bij een constante snelheid (en goede satellietontvangst) de snelheid uiterst nauwkeurig weer, zij het afgerond op hele getallen. Een navigatiesysteem berekent de snelheid aan de hand van de afstand tussen twee meetpunten en de tijd die nodig is om die afstand af te leggen.

Voor de meest betrouwbare indicatie kunt u de navigatie daarvoor gebruiken. En zodra u weet wat de betreffende afwijking is, kunt u daar met de snelheidsmeter van de auto rekening mee houden. Dus tot 110 km/h op de teller verwacht ik niet dat u ooit een snelheidsovertreding op de deurmat krijgt wanneer dat de max. snelheid gaat worden.