Remblokken vervangen
Vraag gesteld door op 12 december 2019
Wij hebben een tweedehandsauto gekocht die bij aflevering een onderhoudsbeurt heeft gehad. Nu bij de wisseling van de banden constateerde onze vaste monteur, die niet de beurt heeft gedaan, dat de voorste remblokken aan vervanging toe zijn.
Nu zegt de garage die de beurt heeft gedaan dat er nog gemakkelijk 10.000 km gereden kan worden met de huidige blokken en dat ze daarom niet vervangen zijn. Nu is mijn vraag "Hoe dik moeten de remblokken nog zijn zodat er nog minimaal 10.000 km mee gereden kan worden want dat is toch de bedoeling na een beurt?"
Antwoord van Jos
ANWB ExpertDe onlangs gekochte occasion heeft volgens uw vaste monteur remblokken die inmiddels aan vervanging toe zijn. De leverende garage zegt dat 10.000 km nog zeker haalbaar moet zijn.
Bij aflevering mag u in alle redelijkheid verwachten dat de auto zodanig afgeleverd wordt dat onderhoud de eerste 10.000 km niet nodig is. Wat remblokken betreft zou die motivatie van de betreffende garage om de blokken niet te vervangen dus terecht zijn. De vraag blijft echter of dat daadwerkelijk ook zo is. Hoe dik de blokken nog moeten zijn, is erg afhankelijk van merk en type auto en ik mis dergelijke details. Maar meestal wordt die inschatting gemaakt op basis van een inschattende blik van de monteur en niet op basis van een schuifmaat die de dikte meet. En bij de minste twijfel moet veiligheid uiteraard voorrang krijgen.
Daarbij komt ook dat rijstijl en rijomstandigheden zeer bepalend zijn voor hoe lang de remmen nog mee kunnen. Maar de minimale dikte van de blokken worden wel door autofabrikanten opgegeven en dan is het simpel ''meten is weten''. Ik zie bij een willekeurige greep in remblokdiktes van verschillende autofabrikanten dat minimaal 2 mm wordt aangehouden. Misschien is dit ook voor u een betrouwbare indicatie.
Bij aflevering mag u in alle redelijkheid verwachten dat de auto zodanig afgeleverd wordt dat onderhoud de eerste 10.000 km niet nodig is. Wat remblokken betreft zou die motivatie van de betreffende garage om de blokken niet te vervangen dus terecht zijn. De vraag blijft echter of dat daadwerkelijk ook zo is. Hoe dik de blokken nog moeten zijn, is erg afhankelijk van merk en type auto en ik mis dergelijke details. Maar meestal wordt die inschatting gemaakt op basis van een inschattende blik van de monteur en niet op basis van een schuifmaat die de dikte meet. En bij de minste twijfel moet veiligheid uiteraard voorrang krijgen.
Daarbij komt ook dat rijstijl en rijomstandigheden zeer bepalend zijn voor hoe lang de remmen nog mee kunnen. Maar de minimale dikte van de blokken worden wel door autofabrikanten opgegeven en dan is het simpel ''meten is weten''. Ik zie bij een willekeurige greep in remblokdiktes van verschillende autofabrikanten dat minimaal 2 mm wordt aangehouden. Misschien is dit ook voor u een betrouwbare indicatie.
Deel deze pagina