Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Aangrijppunt van de remmen ligt te ver weg bij het bedienen van de rem

Vraag gesteld door op 17 december 2019

Mijn auto heeft een eigenaardig probleem met de remmen. Wanneer de rem wordt bediend is er meer kracht nodig dan gedacht om de auto stil te laten staan wanneer er van P naar D wordt geschakeld. De auto gaat dan al langzaam rijden en stopt pas wanneer het rempedaal wat dieper wordt ingetrapt.

Het rempedaal is niet harder dan anders, maar het aangrijppunt van de remmen ligt later dan voorheen. Wanneer er wordt geremd, het rempedaal weer los wordt gelaten en daarna gelijk weer wordt geremd, is het aanngrijppunt wel zoals het hoort te zijn. Wanneer er dan een paar seconden later weer geremd wordt zit het aangrijppunt van de remmen meteen weer verder weg. Wanneer en er snel pompend wordt geremd is er een bromtoon (het klinkt een beetje alsof de ABS ingrijpt, maar dan zonder het trillende pedaal of remvertraging) hoorbaar bij elke pedaalslag en ligt het aangrijppunt van de remmen nog steeds een stuk verder.

Aangezien de remmen wel gewoon goed werken wanneer er verder wordt doorgetrapt is de veiligheid niet in het geding. De remolie is onlangs al een keer ververst, dus dat zou ook het probleem niet mogen zijn. Zou dit een vacuümprobleem kunnen zijn of wellicht een versleten hoofdremcilinder of is het wellicht iets wat ik over het hoofd zie?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U omschrijft een specifiek remprobleem bij uw auto.

Zoals u dit verschijnsel omschrijft, denk ik in eerste instantie aan lucht in de remhydrauliek. Lucht is samendrukbaar en een klein luchtbelletje levert al gauw een wat sponziger pedaal op met ook een dieper pedaal om uiteindelijk op de gewenste remdruk uit te komen. Het feit dat het pedaal meteen hoger komt wanneer u snel nogmaals het pedaal intrapt, bevestigt eigenlijk mijn diagnose.

U geeft aan dat er nieuwe remvloeistof inzit. Ik weet niet of dit naar aanleiding is van dit probleem maar mogelijk dat de boel onvoldoende ontlucht is. Wanneer er echter goed en zorgvuldig ontlucht is, en dat dus als oorzaak wel uitgesloten zou kunnen worden, blijft wat mij betreft de hoofdremcilinder nog over. Mogelijk heeft deze een inwendige lekkage en kan onvoldoende druk opbouwen. Maar stap één zou zijn, eerst zorgvuldig ontluchten. Hopelijk levert dat wat op en anders zie ik de hoofdremcilinder als hoofdschulidige. Een vacuum probleem zie ik eerlijk gezegd niet. Dan zou u juist een hard en hoog pedaal moeten hebben.