Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Nieuwe auto met gebreken

Vraag gesteld door M.B. Winkel op 22 november 2019

Sinds februari rijden wij in een nieuwe Opel Grandland X op benzine, handgeschakeld. Al sinds de eerste kilometers vind ik de overgang van de 1ste naar de 2de versnelling een drama. Niet soepel. 2x Is de auto daarvoor teruggeweest bij de dealer die op een gegeven moment met de mededeling kwam dat als ze het goed wilde maken, ze de auto 3 dagen in de garage moesten hebben. Dat is 16 weken geworden.

Er is van alles vervangen en geruild maar de oplossing kwam niet. Totdat de "flying doctor" van Opel NL langs kwam. Hij vertelde dat het een producteigenschap is en dat er niets meer aan de auto gedaan mocht worden. Daar sta je dan. De auto schakelt nog steeds niet soepel van 1 naar 2. Ik zoek nu een onafhankelijke instantie die mij kan vertellen of ik te veel eisen stel of dat de importeur zich er makkelijk van af maakt.

De ANWB doet geen keuringen meer. Waar kan ik daarvoor nu terecht? Ik kan elke automonteur vragen wat die ervan vindt maar het gaat om het gewicht wat een dergelijke uitspraak moet hebben naar Opel NL.

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht waarbij u een probleem bemerkt bij het schakelen. De dealer heeft lange tijd geprobeerd dit te verhelpen, maar nu wordt aangegeven dat het een producteigenschap zou zijn. U wilt graag een keuring om hier duidelijkheid over te krijgen.


U zou een keuring kunnen laten uitvoeren bij bijvoorbeeld de DEKRA of CED. De kosten hiervan zijn in eerste instantie voor eigen rekening. Mocht uit de keuring blijken dat er inderdaad een gebrek is, dan kunt u de kosten verhalen bij de dealer. Laat u daarvoor eerst de dealer weten dat u van plan bent een expertise te laten uitvoeren.

Voor meer informatie over klachten na aankoop verwijs ik u graag naar onze website.