Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Chip tunen diesel auto

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 26 oktober 2019

Mijn Volvo 2.0L D2 heeft 120 pk vermogen. Chip tunen zou meer koppel, vermogen en een lager brandstofverbruik geven. Is dit verstandig om te doen? Zo ja, wat is een goed bedrijf om dit te laten doen? Upgrade is mogelijk naar:

  • 157pk / 360nm voor 400 euro of
  • 180pk / 370nm voor ? euro
  • 140pk / 320nm voor 200 euro

Alle aanbieders zeggen dat het een stage 1 tuning is. Wat is jouw ervaring hiermee?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een vraag over chiptuning. Dat levert een hoger koppel en vermogen op, maar dat gaat niet tegelijk met een lager verbruik. De verhoogde prestaties van de motor komt door het verhogen van de turbodruk, waardoor er meer zuurstof in de verbrandingskamers komt zodat er ook meer brandstof kan worden ingespoten. Als u gebruik maakt van de verhoogde prestaties gaat dat ten koste van het verbruik. Elke verandering of wijziging zal altijd te koste gaan van andere eigenschappen die de fabrikant oorspronkelijk zorgvuldig heeft afgewogen. Denk dan aan uitstoot zoals koolmonoxide, koolwaterstoffen, stikstofoxide en fijnstof.

Ook thermische en mechanische belasting van de motor kunnen toenemen als u gebruik maakt van het extra potentieel. In dat geval zal ook het verbruik toenemen. Hou er ook rekening mee dat de rest van de auto niet wordt aangepast op het hogere koppel en vermogen. De koppeling, versnellingsbak en de rest van de aandrijflijn krijgen grotere krachten te verwerken, ook daar kan verhoogde slijtage ontstaan.

Een voorbeeld van een deskundig bedrijf op dit gebied is Rica Engineering in Wateringen