Opwarmen temperaturen Skoda Octavia 1.6TDI 2014
Vraag gesteld door op 14 oktober 2019
Graag zou ik willen weten wat de normale wijze van opwarmen van de koelwatertemperatuur en eventueel ook van de olietemperatuur zou moet en zijn.
Bij mijn weten zou de koelwatertemperatuur langzaam moeten oplopen tot ca90grd en daar bij normaal rijden moeten blijven. Het zou kunnen dat het oplopen tot 100grd zou moeten zijn en dan terugvallen naar ca90grd en daar bij normaal rijden moeten blijven ivm open gaan van de thermostaat.
Het volgende is namelijk aan de hand bij onze Octavia. De temperatuur van het koelwater loopt langzaam op tot 90grd, blijft daar hangen totdat de olietemperatuur hoger dan 90grd wordt en stijgt dan door min of meer afhankelijk van de belasting van de motor. Bij het stoplicht daalt namelijk de temperatuur weer, terwijl bij continu rijden van 80 kilometer ik de temperatuur al tot 120grd, net in het rood op heb zien lopen. Het aflezen van de temperaturen doe ik op de temperatuurmeters van de auto zelf.
Volgens de verkoper waar ik de auto gekocht heb, hoort het zo dat de koelwatertemperatuur bij het warmrijden oploopt tot net voor het rood (120grd) en dan terugvalt tot tussen de 90 en 100grd. Ik geloof dit eigenlijk niet.
Tot nu steeds ritjes van ongeveer 25km met de auto gereden en met regelmaat het oplopen van de temperatuur ver boven de 90grd gezien. Het terugvallen niet zo duidelijk omdat ik dan meestal al op de eindbestemming ben. Tevens heb ik de olietemperatuur op de 115grd zien staan. Wat ook al een aantal maal na deze ritjes gebeurd is, is dat de ventilator bij het uitzetten van de auto nog minuten lang blijft doordraaien.
Ben nog niet met de auto de snelweg op geweest omdat dit nog niet nodig geweest is, maar ben ook een beetje bang dat met de hogere belasting de motor zal gaan oververhitten. Graag wil ik weten of mijn angst gegrond kan zijn of dat het verloop van de temperaturen normaal is.
Antwoord van Leo
ANWB ExpertOnlangs heeft u een Skoda 1.6 TDI gekocht uit 2014.
Het valt u op dat de temperatuur van de koelvloeistof en van de motorolie vrij snel oploopt tot zelfs wel tegen de 120 graden. De meter komt tot nu toe net niet in het rode gebied.
Er kan een 92 of een 94 graden thermostaat in zitten, dat de temparatuur dus oploopt tot ongeveer 95 graden en terugzakt is normaal. De meter zou dan normaalgesproken ergens tussen de 95 en 100 graden moeten blijven hangen. Als de motor warmer wordt zou bij ongeveer 100 graden de koelventilator moeten gaan draaien.
De koelventilator gaat draaien dus het lijkt er op dat thermostaat en koelventilator goed werken. Mogelijke problemen kunnen zijn slecht werkende waterpomp of verstopte radiateur.
Het is niet normaal dat een temperatuurmeter onder normale omstandigheden al tegen het rode vlak aan staat.
Deel deze pagina