Brandstofmeter geeft na aftanken niet direct een volle tank aan
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 11 oktober 2019
Sinds dat ik per ongeluk mijn brandstoftank leeg heb gereden op een landweg in Frankrijk (uiteraard verholpen door de helden bij de anwb), geeft mijn brandstofmeter bij het voltanken niet direct een volle tank aan. Bij de leeggereden tank is er toen ter plaatse diesel bijgevuld en startte de auto weer. Echter sinds dien geeft de meter dus niet direct vol aan bij het volledig vol tanken. De meter klimt langzaam naar vol (praat dan over uren).
Ook lijkt het dat de motor sindsdien minder fijn stationair draait en er is een piep ontstaan bij het accelereren. De nog te rijden kilometers indicatie lijkt wel gewoon overeen te komen met een volle tank. Kan het zijn dat er bij het leegrijden van de tank lucht in het systeem is gezogen waardoor deze problemen zich voordoen en is dit te verhelpen? Mijn monteur wilde direct een nieuwe tankvlotter installeren t.w.v. 140 euro. Daar ik me afvraag of dit daadwerkelijk de enige oplossing is, dacht ik, ik stel mijn vraag eerst eens hier. Het betreft een Ford Transit uit 2007.
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU vraagt of er een verband is met de leeg gereden tank en de heel langzaam oplopende brandstofmeter.
Het zou best kunnen dat doordat de tankvlotter in een lege tank heeft gehangen daardoor de inwendige contacten niet meer optimaal werken. Misschien ook doo reen bepaalde vervuiling van die contacten. Het residu onderin de tank is met name bij een diesel nog weleens verontreinigd en kan een volledig leeg gereden tank óók wat motorische bijeffecten geven door inwendige vervuiling va het brandstofsysteem. Denk maar aan verstuivers maar ook een brandstoffilter die ineens veel rommel heeft moeten verwerken.
Een nieuwe tankvlotter is misschien nog wat voorbarig en zou u dat misschien nog even kunnen aankijken. Maar het minder soepel draaien van de motor en het geluidssignaal zou best te wijten kunnen zijn aan de slechte kwaliteit brandstof dat als residu is opgeslurpt. Misschien zou u wel de garage de opdracht kunnen geven het brandstoffilter te vervangen en de eerst volgende tank eens te vullen met een duurdere premium diesel met meer reinigende eigenschappen. Lucht lijkt me nu geen oorzaak meer nu u er wel gewoon mee rijdt. Dat zou er inmiddels al ruimschoots uit moeten zijn.
Deel deze pagina