Bewijslast verkeerde olie door BOVAG garage in relatie tot autoproblemen?
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 4 oktober 2019
Betreft een Kia Sorento 2.5 CDRI Van M/T (TOD) uit 2004. Km stand ca 273.000. Begin juli hebben wij bij onze BOVAG-aangesloten garage oa een grote beurt laten uitvoeren aan onze auto. Gedurende onze vakantie daarna hebben wij enige duizenden kilometers probleemloos gereden. Echter, half september kregen wij van het ene op het andere moment problemen met onze auto. Volgens onze garage waren er 4 kleppen (we volgen overigens het advies om alle kleppen te vervangen) + de nokkenas + de cilinderkop aan vervanging toe en na veel wikken en wegen hadden we besloten om opdracht te geven om de (kostbare) reparaties te laten uitvoeren.
Hierna viel ons oog echter op de factuur van eerder genoemde grote beurt. Hierop staat vermeld dat er 8,2 liter 10W40 olie in de auto zou zijn gedaan. In onze auto moet echter 5W30-olie. We zijn toen naar de garage gegaan om eea voor te leggen. De eigenaar vd garage wist ons -kort gezegd- te melden dat het “onmogelijk” is dat er 10W40 olie voor onze auto is gebruikt. Volgens hem moet het slechts een tikfoutje op de factuur betreffen. “Want als je op de site van… (een bepaald bekend oliemerk) het kenteken intoetst, krijg je meteen te zien wat er in moet en daar houden wij ons altijd aan”, aldus de garagehouder. Nu is het overigens zo dat als je ons kenteken op die pagina intoetst, je niet meteen resultaat krijgt en dat er voor “slim zoeken” gekozen moet worden (een foutje is zo gemaakt), maar dat terzijde. Uiteraard vragen wij ons af of de problemen met onze (goed onderhouden) auto al dan niet gerelateerd kunnen zijn aan het eventuele gebruik van verkeerde olie. De olie is inmiddels allang uit de auto, die inmiddels al 3 weken bij de garage staat. Wat nu? Moeten wij aantonen dat er mogelijk verkeerde olie in de auto is gedaan + een relatie met de problemen of zou de garage moeten aantonen dat de juiste olie er in zat + dat de problemen een andere oorzaak hebben?
Antwoord van Lisette
ANWB ExpertBegin juli heeft uw auto een onderhoudsbeurt gehad. U heeft daarna probleemloos gereden totdat u half september opeens wel problemen met de auto kreeg. U denkt dat de verkeerde olie ligt die bij de onderhoudsbeurt is gebruik. U vraagt of u moet aantonen dat de garage verkeerde olie heeft gebruik en dat de problemen daardoor zijn ontstaan.
Het is aan u om aan te tonen dat de garage verkeerde olie heeft gebruikt. Het is lastig om dit aan te tonen, nu de olie uit de auto is verwijderd. Maar u heeft de factuur waar op staat dat 10W40 is gebruikt. Daarom moet naar mijn mening de garagist aantonen dat hij de juiste olie heeft gebruikt. Zijn verweer dat het een tikfoutje is en dat hij zich altijd houdt aan het advies van de fabrikant, vind ik onvoldoende om aan te tonen dat hij wel de juiste olie heeft gebruikt.
Wel moet u aantonen dat de problemen met uw auto zijn ontstaan door het gebruik van verkeerde olie. De problemen kunnen ook zijn ontstaan door (normale) slijtage. De auto is immers 15 jaar oud en heeft 273.000 km op de teller. U kunt overwegen een expertise te laten doen of het aannemelijk is dat de verkeerde olie tot de genoemde problemen heeft geleid. U kunt hiernaar informeren bij CED of Dekra.
Mocht u er met de garage niet uitkomen, dan kunt u uw geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.
Deel deze pagina