Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Ketting in de motor Dacia Logan mcv

Vraag gesteld door R. de Kraay op 3 oktober 2019

Ik heb een Dacia Logan mcv uit dec 2013. Ik heb nu 140000 km gereden en voor de zomer bij een grote beurt is de multi riem vervangen. Na een aantal weken hoorde ik een tik in de motor en kreeg ik van de garage te horen dat het de ketting was in de motor die moest worden vervangen. Het verbaasde mij dat daar een ketting in zat. Mijn vraag is kan het vervangen van een multiriem iets te maken hebben met het tikken van de ketting dmv spanners oid. Ik lees bij jullie meerdere problemen met kettingen bij Dacia modellen, maar deze zit in de motor. Horen dit soort kettingen niet langer mee te gaan? Is er enige connectie tussen multi riem en ketting? 

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of er een relatie is tussen een onlangs vervangen multiriem en de bijgeluiden van de distributieketting.

De multiriem is een aandrijfsnaar die buiten het draaiende gedeelte van de motor is geplaatst. Deze is ook onder de kap redelijk makkelijk zichtbaar. De distributieketting niet. Deze is echt in de motor gehuisvest en wordt ook door de motorolie gesmeerd, door een spanner op spanning gehouden en voozien van geleiders. Dus de connectie is er niet.

Dat neemt niet weg dat noodzakelijke vervanging vanwege het bijgeluid, je op basis van de kilometerstand en leeftijd van de auto dit toch wel als redelijk buitensporig snel mag noemen. In tegenstelling tot een distributieriem kent een distributieketting óók in dit geval géén voorgeschreven vervangingstermijn. Natuurlijk is deze aandrijfketting met toebehoren wel aan slijtage onderhevig maar in verreweg de meeste gevallen weet de ketting het wel een autoleven vol te houden. Dan is 140.000 km dus relatief vroeg te noemen. Wat mij betreft voor u een reden om de betreffende dealer daarover aan te spreken met als mogelijk doel desnoods een vorm van coulance af te dwingen.