Defecte motor
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 3 september 2019
Juli 2016 hebben wij een nieuwe Jaguar F-pace gekocht met een drieliter zes cilinder Diesel motor.
Omdat we een nieuw “geluid” hoorden zijn we 6 december 2018 naar de dealer gegaan: the Adventure te ’s Hertogenbosch, die geen bijzonderheden constateerden.
Daar is op 10 januari j.l. opnieuw naar geluisterd door Erwin Oussoren van JLR Nederland, die de garantie met een jaar heeft verlengd: tot 9 juli 2020.
Op 9 juli j.l. begaf de motor het, gelukkig op lage snelheid liep deze vast: de krukas bleek te zijn gebroken. Diezelfde dag is de auto naar ’s Hertogenbosch gebracht, waar de auto op dit moment nog steeds is.
Door de vakantie en de levertijd van de nieuwe motor is 5 augustus j.l. gestart met het uitwisselen van de motor, maar tot nu toe was er steeds een probleem met de software of een keerring die lekte.
Ons geduld wordt dus op de proef gesteld, ook al beschikken we momenteel over een leen auto: een Volvo XC60, willen we onze eigen F-pace terug en vragen we ons af, of het probleem zich niet kan herhalen.
Ook vragen we ons af, of er achteraf geen problemen kunnen ontstaan door het inbouwen van de nieuwe motor.
Daar onze garantie op 9 juli 2020 verloopt, is de vraag wat onze rechtspositie is wanneer na die datum alsnog problemen ontstaan.
Met ca. 12.000 tot 15.000 km per jaar hadden wij gedacht lang met deze Jaguar te kunnen rijden: de tegenwoordige motoren gaan gemakkelijk 300 à 400.000 km mee.
Wat kunt u ons adviseren in deze?
Antwoord van Marika
ANWB ExpertU hebt in 2016 een Jaguar F-pace gekocht. In december 2018 hoorde u een geluid. De dealer constateerde toen geen bijzonderheden. In januari van dat jaar bent u opnieuw naar de dealer gegaan voor hetzelfde geluid. Die heeft toen de garantie met een jaar verlengd (tot 9 juli 2020). Afgelopen juli begaf de motor het. Er moet een nieuwe motor ingebouwd worden en u vraagt zich af of het probleem zich dan niet kan herhalen.
Naar ons weten is er geen structureel probleem met dergelijke auto’s. Dit is helaas een incidenteel geval. De oplossing die u geboden is door de dealer is dan ook de meest efficiënte. Als de auto goed hersteld is dan heeft een reparatie geen invloed op de waarde van de auto.
Deel deze pagina