Startproblemen Hyundai I30, garage kan het niet vinden
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 23 augustus 2019
De auto is voor een beurt en APK naar de garage van de dealer geweest. Sindsdien start de auto vaak niet bij de eerste poging. Bij de beurt is er brandstofreiniger toegevoegd aan de benzinetank. De tank was op dit moment meer dan driekwart leeg. Er is dus relatief veel brandstofreiniger toegevoegd aan een kleine hoeveelheid benzine. Ik ging ervan uit dat de auto moeilijk startte, omdat de benzine verdund was met brandstofreiniger. Kort na het ophalen van de auto heb ik getankt en het probleem leek inderdaad verholpen. Na een tijdje begonnen de startproblemen weer.
Omdat ik nog steeds dacht dat het aan de brandstofreiniger zou kunnen liggen heb ik een paar keer euro 98 getankt in de hoop dat dit het probleem zou oplossen. Dit had helaas geen enkel effect.
april/mei
Contact opgenomen met de garage over het startprobleem. Ik mocht langskomen. Omdat ik er net mee gereden had deed het probleem zich in eerste instantie niet voor. De monteur zei dat er niks aan de hand was. Toen ik wegging liep hij nog even mee om te checken of het probleem zich nu wel zou voordoen. De motor startte toen idd niet in 1 keer. Pas toen stelde hij voor om een werkplaatsafspraak te maken.
De auto is een hele dag in de garage geweest. Het probleem deed zich wel voor, maar ze hebben niks kunnen vinden. De accu en startmotor doen het goed. De storingen zijn uitgelezen. Er hebben zich geen storingen voorgedaan volgens de historie. Ik kreeg de auto weer mee en moest het een tijdje aankijken. Dit hebben we gedaan. Er werd een duidelijk patroon zichtbaar. Als de tank vol was, was er niks aan de hand. Op het moment dat de tank half leeg of leger was deed het probleem zich weer voor. Niet bij elke start, maar zeker bij meer dan de helft driekwart van de keren.
We zijn er mee naar Frankrijk gereden en weer terug, maar het probleem blijft zich voordoen.
21 augustus 2019 afspraak bij de garage
Het probleem nogmaals omschreven: koude motor, halflege tank...
Volgens de baliemedewerker klinkt het als een probleem in de elektriciteit / bedrading, maar dat rijmt dan niet met de inhoud van de brandstoftank en de brandstofreiniger kon er al helemaal niks mee te maken hebben.
Hij vroeg of het alleen met mijn sleutel gebeurde. Dit was niet het geval ook met de sleutel van mijn man doet het probleem zich voor.
22 augustus 2019-08-22 telefonisch contact garage
Het probleem doet zich op dit moment, in de garage, niet voor. Ze kunnen niks vinden. Volgens de historie heeft de auto slechts 3 x niet gestart in de afgelopen cyclus. Deze cyclus bestond uit meer dan 200 x starten. Ik heb gezegd dat dit echt niet klopt en dat de auto in zeker 80% van de gevallen niet start bij een relatief lege tank. De conclusie is nu dat er niks aan de hand is. Ik heb gezegd dat ik al sinds maart iets anders constateer en dat ik de auto pas terug wil als het probleem is opgelost. Hij zij dat ze verder niks konden doen, behalve 2 x per dag de auto starten. Toen ik bleef aandringen vroeg hij of ik een voorstel had. Ik heb gezegd dat ik geen autotechnicus ben, maar wellicht is er een expert bij Hyundai Nederland voor moeilijke gevallen. Zijn antwoord was, ietwat verontwaardigd, dat ze de beste monteurs in huis hebben (waarom vraag je mij dan om een voorstel te doen...). Na overleg met de werkplaats houden ze de auto nog even, maar ik voel mijn niet serieus genomen, alsof ik het mij inbeeld.
Ik zou graag willen weten wat ik nu nog kan doen. Bij de garage zeggen ze alles gedaan te hebben wat binnen hun macht ligt, maar ik wil wel graag dat het probleem verholpen wordt.
Antwoord van Erik Jan
ANWB ExpertU omschrijft startproblemen met uw Hyundai i30. Dat is op zich al vervelend. De dealer weet het probleem echter niet op te lossen. Men heeft u om een voorstel gevraagd. U zou in eerste instantie kunnen voorstellen dat de dealer een diagnose-expert inhuurt die de auto onderzoekt. Dat is een normale gang van zaken, ook in garages waar de beste monteurs werken. Want diagnostiseren is een vak apart.
Als een technisch mankement definitief onoplosbaar blijkt, kunt u een commerciele oplossing voorstellen, bijvoorbeeld ontbinding van de koop. Maar ik zou eerst nog alle technische mogelijkheden benutten. Daar zit immers ook de aanleiding.
Deel deze pagina