Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Banden test vs fabrikantsgegevens

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 2 augustus 2019

Ik ben voor mijn CX-5 op zoek naar nieuwe zomerbanden, met bandenmaat 225/65/R17 102H. Op basis van fabrikant gegevens kom ik uit op Vredestijn Sportrac 5 (B voor verbruik, A voor nat wegdek, laag geluid en goede gebruiks reviews). Echter, in de ANWB test van 2018 komt deze band met 205/55 R 16 91V slecht uit de test, met name ook op de snelheidsproef. De fabrikant gegevens voor deze band zijn echter ook slechter dan de fabrikant gegevens van de maat die ik zoek. Omdat snelheidsindex en de belasting anders zijn, en dus de compound iets anders is als de geteste band, vraag ik mij af in hoeverre dat de ANWB testen voor mij representatief zijn. Ik zag ook in de test van 2019 dezelfde band 185/65 R 15 H, en daar komt deze weer veel beter uit de test, maar zie ik in het test resultaat het verbruik E van de fabrikant niet terug. Dan heb ik nog een test uit 2017 waar de Goodyear Efficientgrip SUV als beste uit de test komt. Bij deze geteste bandenmaat 215/65R16 98H zijn echter de fabricant gegevens alleen maar voor nat wegdek herkenbaar en de rest niet. Voor mijn bandenmaat zijn echter de fabrikants gegevens voor de sportrac 5 beter als voor de Goodyear.

Al met al:
- Welke test kan ik het beste aanhouden voor mijn band? De Sportrac R15 met snelheid H zoals ik zoek, of de R16 met snelheid V? Of de iets grotere bandmaat waar de Goodyear als beste uitkomt?
- Omdat ik de test resultaten maar half kan herkennen in de fabricant gegevens, kan ik me nu iets baseren op de fabricant gegevens voor mijn bandenmaat, waar dus de Sportrac 5 als beste uit komt? Of zegt dit allemaal niet zoveel? Achterliggende gedachte is dat de fabrikant gegevens en prijs voor de Sportrac 5 beter zijn als de EfficientGrip, maar ik vraag me dus af of ik dit kan vertrouwen en me hierop moet baseren of veel beter maar kan kijken naar de test resultaten van de bandenmaat die het meest in de buurt komt (dus Goodyears).
- Is dat slechte test resultaat voor snelheid met de Sportrac V snelheidsindex enigszins representatief voor mijn bandenmaat met snelheidsindex H?

Ik hoop dat jullie me hier wat verder advies in kunnen geven. Bij voorbaat dank.

Antwoord van Menno

Antwoord van Menno

ANWB Expert

Welke bandentest u het beste kunt aanhouden hangt ook een beetje af van welk type band u zoekt. In 2017 hebben we typische SUV banden getest, in de maat 215/65R16H. In 2018 ging het in de maat 205/55R16V meer om de comfort producten. Beide type banden zouden overigens goed passen onder uw Mazda CX 5. Onze ervaring is dat de comfortbanden iets beter passen als u de auto eigenlijk uitsluitend op de openbare weg gebruikt. Ze zijn gemiddeld duidelijk stiller, iets zuiniger en de eigenschappen op droog en nat wegdek zijn marginaal beter. De SUV banden bieden een toegevoegde waarde als u ook wel eens op onverharde wegen rijdt of bijvoorbeeld als u nogal eens op een campingveld met nat gras een caravan wilt trekken.

Zoals u terecht opmerkt duidt een (iets) ander bandenlabel ook op aanpassingen in de band, vermoedelijk de compound. In 2018 heeft de Vredestein Sporttrac 5 in de maat 205/55R16 91V en met bandenlabel C/B/71 onze zware hoge snelheidsbeproeving maar beperkt doorstaan. Een eerste band doorstond de proef niet, een tweede exemplaar doorstond de proef wel, een derde exemplaar weer niet. Vervolgens zijn exemplaren getest volgens de minder zware ECE R30 norm. Die proef  werd doorstaan, waarmee ons oordeel op het onderdeel "snelheidsbeproeving" beperkt doorstaan werd.

Bij onze zomerbandentest 2019 doorstond de Vredestein Sportac 5 in 185/65R15 88H de snelheidsproef zonder problemen, zoals we eigenlijk gewend zijn van Vredestein. Wij zien geen aanleiding problemen te verwachten met een Vredestein Sportrac 5 in uw bandenmaat en met de genoemde loadindex en snelheidscode. Wel is het uiteraard van belang dat de bandenspanning goed is. Duurzaamheid op hoge snelheid is een samenspel tussen bandenspanning, belading en snelheid. In onze test is de betreffende band uitgevallen aan het eind van de beproeving, waarbij 240 km/h werd gereden bij maximale belading en een bandenspanning van 2,4 bar. Toch wil dat niet zeggen dat onze test te zwaar is of dat toch niemand zo hard rijdt. Bij een lagere bandenspanning kunnen banden al bij veel lagere snelheden uitvallen. Vanwege in de praktijk voorkomende situaties (niet aangepaste bandenspanning bij hoge belading en temperatuur, bijvoorbeeld op de zomerse vakantierit) vragen wij met onze snelheidsproef de maximale veiligheidsreserves van een band. De Vredestein had die maximale reserves in 2018 niet zodat we die band maar beperkt kunnen aanraden. In dit geval houdt dat in nadrukkelijk wijzen op het belang van de juiste bandenspanning en loadindex en maximale toegelaten snelheid in acht nemen.