Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Info over aantal cilinders

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 12 juli 2019

Ik zou graag de voor-en of de nadelen weten van een 4-iylinder motorblok t.o.v. een motorblok met een minder aantal cilinders.
Wat heeft de voorkeur bij aankoop en waarom?
Met belangstelling zie ik uw reactie tegemoet.

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

De driecilinder wordt steeds vaker toegepast. In vergelijking met een viercilinder zijn driecilinder-motoren lichter in gewicht, compacter van afmetingen en ze hebben minder bewegende delen. Dat levert een lager verbruik op, vooral bij rustige rijstijl. Een lager verbruik is een lagere CO2-uitstoot. En daar is autofabrikanten alles aan gelegen, zowel door wetgeving als de daaruit voortvloeiende commerciële gevolgen. Een auto die meer CO2 uitstoot is door de aanschafbelasting BPM voor de consument simpelweg duurder. Een driecilinder is waarschijnlijk ook goedkoper te produceren. Voorbeelden van fabrikanten die de driecilinder hebben omarmd zijn Ford, BMW, Volkswagen Groep en de Franse merken.
Dat wil niet zeggen dat viercilinders dezelfde klus niet kunnen klaren. De voordelen op papier gaan in de praktijk niet altijd op, of het verschil is klein. Mazda bijvoorbeeld laat met de SkyActiv motoren zien dat turboloze viercilinders krachtig en zuinig kunnen zijn, én minder nadrukkelijk aanwezig zijn. Een verschil tussen de twee motoren is zoals ze in het Duits zo mooi zeggen de : "Laufkultur". Een driecilinder is van nature wat nadrukkelijker aanwezig qua roffel en trillingen, al krijgen fabrikanten de balans en geluiddemping steeds beter onder de knie. Er zijn driecilinders waar feitelijk niets op aan te merken valt. Maar het ‘gevoel’ dat een automobilist met een motor heeft, en de eisen die men stelt, verschillen per persoon. Uiteindelijk kom ik tot het advies om naast de cijfers (verbruik, prijs, prestaties) uitgebreid proef te rijden en voor uzelf na te gaan waar uw voorkeur ligt.