Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Kogeldruk trekhaak

Vraag gesteld door R.E. van Vliet op 8 juli 2019

De kogeldruk van mijn trekhaak is max toelaatbaar 55 kg. De 2 e-bike's die ik wil vervoeren hebben dit gewicht al, terwijl het gewicht van de fietsdrager daar dan nog bovenop komt. Als alternatief voor een fietsdrager op de trekhaak is er soms een drager op de achterklep. Echter: hiervan is meestal het max. toelaatbare gewicht 45 kg.  Ik kan dus niet de fietsen zonder aanhanger vervoeren en daar baal ik van.  Waarom is er niet de mogelijkheid om de drager van de trekhaak te verbinden met een soort stang die bevestigd wordt aan de achterklap (net als de achterklepdragers) Hiermede verminder je de kogeldruk behoorlijk en zal je het probleem waarschijnlijk wel kunnen oplossen. Ik heb natuurlijk zelf heel veel baat bij een oplossing  , maar ik  merk in mijn omgeving ook dat veel mensen e-bikes meenemen met een behoorlijke overschrijding van de kogeldruk. Je zou dus met een verbindingsstang van achterklap naar fietsdrager op trekhaak wellicht een groot probleem kunnen oplossen. Bovendien lijkt het mij uit commercieel oogpunt een interessant item. Ik ga over 1,5 week op vakantie en hoop van u snel wat te horen. Ik heb via garages te horen gekregen dat het toepassen van extra veren de stabiliteit van de auto ten goed komt en dat misschien ook op andere manieren de kogeldruk te verhogen valt. De RDW zegt mij echter dat zij geen keuringen doen voor bijv. een kogeldruk verbetering, dus dit soort opties zijn er niet. Gezien het feit dat je behoorlijk bekeurt kunt worden bij overschrijding van kogeldruk, maar ook een verzekering in geval van een ongeluk waarbij men constateert dat de toegestane kogeldruk is overschreden , moeilijk kan doen, lijkt mij dit een belangrijk iets!

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U stelt een oplossing voor om het probleem van een te geringe kogeldruk te kunnen omzeilen.

De maximale kogeldruk is een opgave van de autofabrikant. In dit geval dus 55 kg. Het is niet zo dat de trekhaak geen hoger gewicht kan hebben, maar de autofabrikant kijkt naar de stabiliteit van een combinatie. Dus bij een opgegeven maximale aanhangwagenmassa geeft men ook een maximale kogeldruk op om zoveel mogelijk een stabilele combinatie te kunnen garanderen. Bij een geplaatste fietsendrager op de kogel ben je wettelijk gezien aan diezelfde kogeldruk gebonden. Dat veel mensen daar in de praktijk overheen gaan met hun fietsendrager mét e-bikes is inderdaad zo. In heel veel gevallen onbewust en zien we eerlijk gezegd dat de politie hier niet actief mee bezig is. Er is immers vaak sprake van een zeer deugdelijk fietsendrager constructie en laat de praktijk nauwelijks gevaarlijke incidenten zien.

Zoals gezegd heeft het met de sterkte van de trekhaak niets te maken en heeft het betrekking op de massa aan de staart van de auto. De door u bedachte constructie maakt het totaal gewicht niet kleiner. Misschien kunt u zo de kogeldruk verminderen maar een dienstdoende agent zal bij een kogeldruk meting deze constructie toch los moeten maken, en vervolgens óók de drager verwijderen om de kogeldruk te kunnen meten. Bovendien is dit verre van een gebruikelijke constructie dat wat mij betreft eerder als ondeugdelijk doet voorkomen.

Zoals gezegd is de kogeldruk gerelateerd aan een bepaalde aanhangwagenmassa. Sommige merken geven specifiek voor het gebruik van een fiestendrager een hogere toegestane kogeldruk op. Het lijkt er dus op dat autofabrikanten steeds vaker een onderscheid willen maken tussen kogeldruk mét aanhanger of fietsendrager. Maar tot die tijd zullen veel mensen bewust of onbewust met hun fietsen op pad gaan met té veel kogeldruk. Gelukkig bij een deugedelijke drager en bevestiging zonder onveilige gevolgen en wellicht daarom ook zonder streng politie beleid. Maar ik wil benadrukken dat het volgens de letter van de wet niet mag en dat bij een aantoonbaar verband bij een ongeval dit tegen je gebruikt kan worden.