Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wanneer gebruik ik B stand Toyota Yaris Hybride

Vraag gesteld door op 24 juni 2019

Ik heb een nieuwe Yaris Hybride. Ik ga volgende week rijden in Engeland. Wanneer ga ik nu die B versnellingsmodus gebruiken die ik heb? Alleen bij berg af of gewoon continue als ik in heuvelachtig gebied rij?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag of de B stand van de automatische transmissie van uw Toyota Yaris Hybrid.

Toyota noemt de B positie van de automaat de ''Stand voor motorremwerking''. In deze stand wordt het rollend vermogen van de auto benut door het accupakket te laden. De auto laadt zich onder die omstandigheden zelf op door de remenergie in deze stand te regenereren. Feitelijk remt de auto af op de motor en dat wordt dus in elektriciteit omgezet. Deze stand leent zicht het beste bij een afdaling. Dat ontlast voor een groot deel ook het remsysteem en is ook min of meer hier voor uitgevonden. In de bergen kunt u verder prima gewóón in D rijden maar bij serieuze afdalingen is B de meest economische stand.

 

Reacties

E. van Luxzenburg

Auteur - 18 juli 2024

Waarom staat deze stand niet standaard aan? Ook in de stad of in files waarbij er regelmatig geremd moet worden en dit veelal op de motor kan, is deze functie toch handig lijkt me?

Jos

ANWB Expert - 21 juli 2024

De B modus is zeker ook goed bruikbaar op trajecten waar vaak (bij)geremd moet worden zoals is de stad, bij véél te nemen rotondes of op de snelweg waar regelmatig de vaart er flink uit moet. Er zijn dus meer gelegenheden te bedenken dan alleen bij afdalingen in een bergachtige omgeving. Wanneer je de B functie wat beter leert kennen zal je het ook steeds vaker benutten, met name ook omdat in heel veel gevallen bijremmen dan overbodig is en je bijna kunt volstaan met één pedaal.

Als standaard stand is dit toch niet wenselijk omdat het rollend vermogen er een stuk minder door wordt dat óók weer nadelig kan werken. Bovendien werkt de cruisecontrol niet in de B stand. Dat maakt deze optie nóg meer voor specifieke rijomstandigheden waar je als berijder ook wel een bepaalde affiniteit voor moet hebben, om die voordelen ook te herkennen en te benutten. Bovendien heeft remmen met vervolgens ook brandende remlichten ook een waarschuwende functie voor achteropkomend verkeer. Dus permanent in deze stand heeft ook zo z'n nadelen.

S. van Ruyven

Auteur - 17 juli 2024

Zo ver ik het begrijp wordt er bij de B stand gebruikt gemaakt van extra remmen op de verbrandingsmotor. Dit om de remmen te besparen, echter kan er vanuit de verbrandingsmotor geen energie worden gewonnen. Dus verlies je hiermee de energie terugwinning. Dus het het efficiënter om alleen de B stand te gebruiken bij een afdaling waar je veel moet bijremmen.

Jos

ANWB Expert - 19 juli 2024

De B stand is inderdaad bedoeld voor in bergachtig gebied. De auto remt dan automatisch meer af op de aandrijflijn, dat met name wenselijk is bij afdalingen om de remmen zoveel mogelijk te ontzien. De energie die daarbij vrijkomt wordt opgeslagen in het accupakket en zie je feitelijk ook aan de naald van de verbruiksmonitor in het instrumentenpaneel. Bij gas los in B duikt de naald dieper naar onderen en in D blijft deze toch wat hoger staan. Er wordt dus zeker energie teruggewonnen maar in D kan je daarentegen weer langer gebruik maken van het rollend vermogen. Toyota meldt zelf ook; B-positie versnellingsbak

Heeft u de 'B' modus op de versnellingspook gezien? In deze modus remt de auto harder af op de motor om meer energie terug te kunnen winnen. Deze functie is handig wanneer u een lang stuk van een heuvel helling neerwaarts rijdt, zoals in heuvelachtige gebieden.


Overigens kan deze B stand óók voor andere situaties ingezet worden met zelfs een comfort verhogende werking. Je hoeft im