Verschil ADAC Kindersitze-test en Zweedse Plus-test
Vraag gesteld door op 21 juni 2019
Hallo, ik wil graag onze zoon zo lang mogelijk achterwaarts vervoeren. Hij is nu bijna 2.5 jaar, weegt 13.5 kilo en is 94 cm lang. Hij zit nu in een Besafe Izi Kid X2, dit (Isofix) zitje gaat tot 18 kg/106 cm. Omdat hij lang en slank is, zal hij eerder de 106 cm bereiken dan de 18 kilo. Dit zal waarschijnlijk rond de 3.5 jaar zijn, en dan vind ik hem alsnog te jong om voorwaarts te zitten.
Helaas is het in NL best moeilijk om zitjes te vergelijken die bedoeld zijn voor achterwaarts vervoer tot 25 kg. Ik heb tot nu toe de Besafe Izi Plus gevonden en de Axkid Minikid 2.0., helaas geen van beide getest via jullie. Mijn vraag is a) of jullie meer aandacht willen besteden aan zitjes waarin je tot 25 kg achterwaarts kan vervoeren en b) wat het verschil is tussen de testen van jullie/de ADAC enerzijds en de Zweedse Plus-test anderzijds. Dat laatste kan ik nml echt nergens op internet vinden, maar zou ik heel graag willen weten. Dank voor uw reactie!
Antwoord van Paul
ANWB ExpertU vraagt om meer aandacht voor autostoeltjes die tot 25 kg tegen de rijrichting in worden gebruikt en uitleg over verschillende tests.
De Zweedse Plus-Test wordt met name uitgevoerd op zitjes die tegen de rijrichting in gebruikt worden en op de Zweedse (Scandinavische) markt verkocht worden. Ze krijgen dan het Plus-Test keurmerk. Meerdere van deze zitjes worden ook alleen maar op de Scandinavische markt aangeboden. Daarnaast is het aantal aangeboden zitjes dat geschikt is voor kinderen tot 25 kg, circa 7 jaar, ook beperkt.
Vanaf 2011 heeft de ANWB al verschillende van dit soort zitjes getest waarmee kinderen tot 25 kg tegen de rijrichting in kunnen worden vervoerd, namelijk:
- Akta Graco Belogic
- Axkid Wolmax
- Axkid Duofix
- Axkid Kidzofix
- Diono Radian 5
- Britax Römer Max-Way Plus
- Britax Römer Max-Way
Voor zover bij ons bekend beperkt de Zweedse Plus-Test zich tot een frontale botsing met 56 km/h en wordt alleen de nekbelasting beoordeeld. In de ANWB test botsen we frontaal met een hogere snelheid, namelijk 64 km/h. Hierbij worden meerdere belastingen beoordeeld waaronder de nekbelasting.
Naast de frontale botsing voert de ANWB ook een zijdelingse botsing uit. Daarnaast hebben we nog de testonderdelen bediening, ergonomie en aanwezigheid van schadelijke stoffen.
Deel deze pagina