Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Distributieriem vervangen

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 10 juni 2019

Ik heb Chevrolet Sprak 2012 92000 km op teller. Wanneer moet ik mijn distributieriem vervangen?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt naar de vervangingstermijn van de distributieriem van een Chevrolet Spark.

De 1.0 en 1.2 l motor van de Chevrolet Spark is voorzien van een distributieketting en geen riem. De distributieketting van de Spark moet volgens de instructie van de fabrikant elke 10 jaar vervangen worden. Chevrolet is daarmee een zeldzame uitzondering op de regel dat een distributieketting onderhoudsarm is en alleen vervangen wordt bij geconstateerde slijtage.

 

Reacties

B. Huijzers

Auteur - 27 september 2023

Ha Jos, interessant punt!

Hoe wordt typisch slijtage aan een distributieketting geconstateerd? En waarom zou je dat bij een Spark niet doen?

Dank je,

Bas

Jos

ANWB Expert - 29 september 2023

In tegenstelling tot een distributieriem zal een ketting niet snel breken. Vandaar dat verreweg de meeste merken geen vervangingstermijn opgeven zoals dat bijna altijd wel voor een riem geldt. De kans op breuk is dus nihil maar is een ketting uiteraard wel aan slijtage onderhevig. Die slijtage wordt overmatig wanneer de ketting hoorbaar wordt. Dat is in de regel vooral bij de koudstart, met een ratelend bijgeluid al belangrijk symptoom. Duurt het slechts enkele seconden, dan is het nog relatief onschuldig. Maar houdt het steeds langer aan, ook soms onder het rijden bij gas los of juist gas erop, dan is er sprake van overmatige slijtage en is vervangen op korte termijn wel wenselijk.

De Chevrolet Spark is met een vervangingstermijn van 10 jaar betrekkelijk uniek. Waarom hoorbare slijtageverschijnselen geen indicatie zouden kunnen zijn kan ik niet echt achterhalen. Misschien wanneer er toch een risico in de constructie zit opgesloten, dat grote gevolgschade eerder zou kunnen ontstaan dan het moment waarop de ketting zich laat horen. Het is immers een preventieve vervangingstermijn, juist om grote schade te voorkomen.

Maar vanuit de praktijk horen we niet echt dat dit een kwetsbare en risicovolle ketting is. Bovendien hanteert Chevrolet een leeftijd terwijl de levensduur van een ketting toch vooral kilometers gerelateerd is. Of je in 10 jaar 100.000 km of 200.000 km hebt gereden is dus wel een wezenlijk verschil. Het zou dus heel goed kunnen dat het 'slechts' een onderhoudsvoorschrift is zonder een concrete technische reden. Maar wij volgen feitelijk altijd de richtlijnen van de fabrikant, dus in dit geval iedere 10 jaar een nieuwe ketting. Maar kan het heel goed zijn dat een dealer daar veel genuanceerder mee omgaat en wél eventuele bijgeluiden als indicatie hanteert. Ik sluit dus niet uit dat een dealer, bij een 10 jaar oud exemplaar en een niet noemenswaardig hoorbare ketting, de vervangingstermijn van de fabrikant naast zich neerlegt en zijn klant voorlopig een fikse investering bespaart.