Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dieselbrandstof

Vraag gesteld door J. Bouwhuis op 9 mei 2019

Ik rij met een camper regelmatig naar Spanje, Oostenrijk em Frankrijk. De gewone diesel is niet de kwaliteit die geschikt is volgens een Nederlandse garagehouder. Hij adviseert mij extra toevoeging te gebruiken om de roetvorming in b.v gasklep, roetfilter te voorkomen. Dan is het toch beter om diesel excellent te tanken die extra toevoeging heeft?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een vraag over diesel. De premium-brandstoffen die u noemt zijn voorzien van toevoegingen met reinigende eigenschappen. Als uw motor last heeft van interne vervuiling, dan kàn het tanken van deze brandstoffen helpen, afhankelijk van de oorzaak. Is de vervuiling ernstig, dan is professioneel reinigen een betere oplossing.
De oorzaak van vervuiling in dieselmotoren heeft deels te maken met veelal kortere, rustige  ritjes in vooral lage toerengebieden. Juist dan zorgt de EGR (een diesel heeft geen gasklep) voor veel uitlaatgassen die teruggevoerd worden waardoor op den duur inwendige vervuiling optreedt. Het tanken van premium diesel kan een positief effect hebben maar vooral óók vaker in hogere toerengebieden rijden. Veel kleine zuinige dieseltje worden nog weleens onder diesel-onvriendelijke omstandigheden ingezet. Roetfilter, EGR en ander inwendige vervuilingsproblemen liggen in dat geval op de loer.

U schetst echter een beeld van een kampeerauto die redelijk intensief en voor lange afstanden wordt ingezet. De omstandigheden waar een diesel ook voor bestemd is. Dat zijn de gunstige omstandigheden waarbij enkel het ontbreken van reinigende toevoegingen niet tot problemen zou moeten leiden. Premium brandstof kan zeker geen kwaad, maar ik zie het niet als een ‘must’. Zeker in omstandigheden waarbij een dieselmotor goed en lang op bedrijfstemperatuur draait voldoet ’gewone’ diesel uitstekend.