Auto start soms op 3 cilinders
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 5 mei 2019
Ik rij een C4 automaat uit 2010. Vorig jaar september kreeg ik een motormanagement systeem storing. Toen is in het kader van de storing de lambdasonde vervangen en ivm groot onderhoud/apk: oliefilter, olie, remvloeistof, pollenfilter, bougies, luchtfilter. De volgende dag gingen we naar Zeeland. Bij de terugrit ineens trillende motor, geen vermogen. Terug bij de garage bleken 2 bobines defect. Deze zijn vervangen.
Reactie op mijn vraag en de andere 2 bobines: die waren nog goed. Vervolgens kreeg ik ineens dat smiddag bij het wegrijden van het werk, dat de auto in zijn 1e versnelling geen vermogen had. Tevens schakelde de auto te snel naar 4de versnelling. Terug naar garage. Gasklep bijgesteld en ik moest mijn rijgedrag aanpassen, want er zit een zelflerende automaat in, die wel eens lui worden. 2 dagen later, bij starten trillende motor en ja hoor de andere 2 bobines kapot. 4 maanden geen problemen en nu ineens weer geen vermogen in 1e versnelling.
Garage constateerd dat auto start op 3 cilinders. Carbon cleaning gedaan, men vond verder geen lekkages etc en ik kon hem ophalen. Bij het wegrijden hield de motor weer in. Meteen omgedraaid en terug. Iemand is meegereden en de motor liep goed. ( tja dat deed hij voorheen ook, na een korte inhouding van het vermogen). Ze hadden geen vervangende auto en ik moet de carbon cleaning tijd geven.Met instructies hoe ik kan zien of hij op 3 cilinders start en hoe ik dat kan verhelpen (gas geven in zijn parkeerstand) moet ik maar even aankijken. Als het blijft, dan moet er een grondige motor reiniging plaats vinden en daar zit een kostenplaatje aan.
Momenteel rij ik dus niet echt met fijn gevoel in deze auto. Ik wil graag een seconde opion laten doen bij een garage in de buurt ( Valkenswaard/Eindhoven). Echter heb ik geen zin meer in hoge rekeningen, dus vandaar richt ik me tot jullie voor tips voor een goede garage voor een second opion.
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU meldt herhaaldelijk problemen bij uw Citroën C4.
Ik weet geen motortype maar vermoedelijk betreft het de THP of VTi motor die wel een beruchte status hebben m.b.t. inwendige motorvervuiling. U zou inderdaad een second opinion kunnen overwegen bij een diagnose specialist met ruime ervaring omtrent de motorklachten van deze generatie Citroën/Peugeot.
Deel deze pagina