Overschrijding kogeldruk met 3 kg
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 17 april 2019
Mijn vraag gaat over een kwestie waarover ik al veel heb gelezen, ook op dit forum. Maar dat heeft niet tot een voor mij beslissend antwoord geleid. Daarom leg ik dit concrete geval graag aan u voor. Wij vervoeren in onze vakanties (Engeland en Duitsland) en daarnaast minstens 1x per maand in NL onze fietsen achterop de auto, met een fietsendrager op de trekhaak. De fietsen wegen 15 kg per stuk, de fietsendrager 13 kg. Totaalgewicht dus 43 kg.
Nu zouden wij heel graag een Suzuki Celerio willen kopen, maar die heeft een maximale kogeldruk van 40 kg. De Suzuki staat voor ons met stip op nr.1. Wij vinden veiligheid echter zeer belangrijk en houden ons ook altijd aan wettelijke voorschriften. Maar om nu vanwege 3 kg overschrijding kogeldruk een andere auto te kopen dan onze favoriet is ook zo wat.
Wij zijn zeer benieuwd naar uw mening/advies.
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU heeft een vraag over de kogeldruk van de Suzuki Celerio die formeel niet toereikend is voor het beoogde gewicht aan fietsen en drager op de kogel.
Met drie kilo overschrijding is de veiligheid wat betreft de draagkracht van de trekhaak niet in het geding. En trekhaak krijgt veel hogere gewichten te verwerken in een dynamische situatie zoals bij het nemen van verkeersdrempels. De opgegeven kogeldruk is afkomstig van de autofabrikant en moet u meer zien in combinatie met een aanhanger m.b.t. de stabiliteit van de combinatie. Maar wettelijk wordt er geen onderscheid gemaakt of een aanhanger is aangekoppeld of fietsdrager.
Formeel is dus drie kilo te veel ook daadwerkelijk volgens de letter van de wet té veel. De ervaring leert wel dat de politie hier niet heel gericht naar kijkt. Wanneer de fietsdrager met fietsen in z'n geheel als heel deugdelijk overkomt, zal een dienstdoende agent geen enkele aanleiding zien om daar eens werk van te maken. Daarbij komt ook dat de toegestane kogeldruk van de betreffende auto erg lastig valt te achterhalen en de agent het werkelijke gewicht ook moet kunnen wegen. Dit lijkt dus voor de poliltie geen prioriteit te hebben omdat de praktijk ook leert dat fietsend Nederland fiks investeert in degelijke dragers die prijzige fietsen moeten meesjouwen.
Dus wanneer u zich wilt houden aan de wet zou u feitelijk zo niet mogen rijden. Wanneer u kijkt naar de veiligheid zie ik echter géén probleem.
Deel deze pagina