verborgen gebrek auto

Vraag gesteld door Bastiaan1976 op 13 maart 2018

Ik heb in oktober 2017 een Volvo V40 D2 gekocht uit augustus 2013 met 150.000 op de teller van een leasemaatschappij. Februari 2018 en 3600 km verder blijkt de motor volledig vervangen te moeten worden. De expert heeft gekeken en er is koelvloeistof de motor ingelekt. De auto is dealer onderhouden en in augustus 2017 heeft de auto nog groot onderhoud gehad en is de distributieriem ook nog vervangen. Toen de dealer mij belde met de mededeling wat er aan de hand was heb ik gelijk de leasemaatschappij gebeld en uitgelegd wat er aan de hand was. Die stuurden een expert toen de motor uiteindelijk helemaal uit elkaar lag om hun conclusie te trekken. Volgens alle partijen is het niet mijn schuld. De leasemaatschappij heeft bij de dealer allerlei offertes opgevraagd voor reparatie/vervanging van de motor maar gooit het ineens op heel veel pech en doet een handreiking van €1000 want het is ineens niet hun schuld. Lijkt mij dat de verkopende partij toch gewoon aansprakelijk is en dit probleem op moet lossen ? Ze zeggen het is niet uw schuld maar we betalen slecht € 1000. De kosten van een motorwissel liggen tussen de € 5000 en €9000. Ik heb ze al een brief gestuurd dat als ze niet voor de kosten opdraaien ik het koopcontract wil laten ontbinden, non-conformiteit zal dan als reden opgevoerd worden. Bij het juridisch loket werd er gezegd dat ik een aankoopkeuring had kunnen laten doen, toen ik vertelde dat ze 6 uur bezig zijn geweest om de motor te demonteren om het gebrek te vinden zeiden ze me dat het dan inderdaad om een verborgen gebrek gaat. Hoe sterk sta ik ? Die €1000 die ze bieden lijkt me meer een openingsbod dan een serieuze oplossing

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt in oktober 2017 een occasion (bouwjaar 2013) gekocht met 150.000 km op de teller van een leasemaatschappij. De auto heeft netjes de onderhoudsbeurten gehad. De laatste grote beurt heeft plaatsgevonden in augustus 2017. In februari 2018 blijkt er koelvloeistof in de motor gelekt te zijn waardoor de motor volledig vervangen moet worden. Een expert heeft uitgewezen dat het niet uw schuld is geweest. De leasemaatschappij geeft aan dat het gaat om een pechgeval waarbij zij u tegemoet willen komen in de reparatiekosten ( kosten: € 5000,- - € 9000,- waarbij een tegemoetkoming van € 1000, - geldt). U kunt zich daar niet in vinden en vraagt zich af of u de koop kunt ontbinden indien de reparatie niet kosteloos wordt uitgevoerd.

Als u de auto destijds als consument heeft aangeschaft, kunt u zich beroepen op de wettelijke garantie (conformiteit art 7:17 BW). De auto voldoet door dit ernstige gebrek niet aan de redelijke verwachting, welke u ervan zou mogen hebben op grond van de koopovereenkomst. Van een dergelijke motor mag u verwachten dat deze een langere periode mee moet kunnen gaan. Nu er uitgewezen is dat het niet uw schuld is en er een tegemoetkoming wordt aangeboden ga ik er ook vanuit dat het gebrek wordt onderkend.

Op grond van de wet dient u de verkopende partij in de gelegenheid te stellen het gebrek te verhelpen. Op grond van art 7:21 lid 2 BW komen in beginsel de volledige herstelkosten voor rekening van de verkoper.

Ontbinding van de koopovereenkomst betekent dat de verkoper de koopprijs terugbetaalt ( en u geeft het voertuig terug. Ontbinding van de koopovereenkomst kan echter alleen als:

  • reparatie of vervanging niet mogelijk is
  • de verkoper het voertuig niet wil repareren of vervangen
  • reparatie of vervanging niet binnen een redelijke termijn kan plaatsvinden
  • herhaalde reparatie niet afdoende blijkt
  • het gebrek zo ernstig is dat het normaal gebruik van het voertuig in de weg staat

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.



***

Reactie van Bastiaan1976:

Beste ANWB expert,

Fijn om te horen dat ook jij met hetzelfde verhaal komt omtrent de garantie in mijn voordeel. Maar goed, hoe overtuig ik de tegenpartij daar van ?! Die hebben geen haast lijkt het en ik zit nog steeds zonder (rijdende) auto. Moet ik alle juridische stappen zetten en afwachten of kan ik ze tussentijds benaderen om te proberen tot een overeenkomst te komen ? De aangetekende brief is vorige week verstuurd met het verzoek tot betaling van alle kosten voor de reparatie of het ontbinden van het koopcontract ivm de non-conformiteit. Lijkt mij dat hun ook niet op een rechtszaak zitten te wachten en het liever oplossen zonder juridische tussenkomst. Wat is verstandiger, afwachten of contact zoeken ? Als ze niet reageren op de brief dan zal ik alle gemaakte kosten ook zeker proberen te verhalen op de tegenpartij.