Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Is het aan te raden om zomerbanden waarmee in nederland word gereden ook bij min 4 te vevangen

Vraag gesteld door leonkanters op 8 september 2018

In kampioen sept word gesteld dat het beter is om winterbanden vanwege papsneeuw te vervangen bij min 4 mm Hier ben ik het overigens mee eens.
Ik denk dat dit advies dat toch ook zou moeten gelden voor zomer en all-seasonbanden.
Mijn ervaring in de alpen landen is dat bij sneeuw de grip bij minder dan dan 5 mm toch erg snel minder word en dat dit bij een zomerband of all-season in nederland ook zo zal zijn

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of zomerbanden bij minder dan 4 mm vervangen moeten worden.

Wat winterbanden betreft kan rijden op sneeuw óók met minder dan 4 mm profieldiepte bij sommige banden nog goed gaan, dit hangt vooral van merk/type winterband af (en de compound bij die profieldiepte). We zien ook dat de lamellen soms doorlopen tot 4 mm maar soms ook tot 1,6 mm. In sommige landen is een minimale profieldiepte van tenminste 3 of 4 mm verplicht. Bij sneeuwpap waar u op doelt is onze ervaring dat profieldiepte toch wel een bepalende factor is. Vandaar het advies zoals vermeld in de Kampioen.

U vraagt of het daarom ook beter is zomerbanden bij minder dan 4 mm te vervangen. Michelin geeft expliciet aan dat haar banden ontworpen zijn om (veilig) mee te gaan tot 1,6 mm. Het advies is dus deze Michelin banden niet te vervangen bij 3,0 mm restprofiel, niet bij 2,0 restprofiel maar pas bij 1,6 mm. Bij de Michelin Energy Saver, met minder profieldiepte vanaf nieuw, zit er minder vervorming in de band tijdens het rollen, dus een lagere rolweerstand en hiermee een lager verbruik. Ook de geluidsproductie van een band is bij minder profieldiepte lager. Als er - dankzij een zeer goede slijtvastheid en minder profiel - sprake is van minder profielslijtage per 1.000 km is dit ook milieuwinst, minder fijnstof door bandenslijtage. Sommige banden kunnen dus bewust ontwikkeld zijn om vanuit een bepaalde visie op te rijden tot 1,6 mm. Merk en type band speelt dus zeker ook een rol.

Bij de meeste zomer- en all seasonbanden komen de slijtindicatoren bloot te liggen bij 2 mm. Om dan al bij 4 mm deze banden bij het grove vuil te zetten gaat ons te ver. Je hebt er dan nét zo'n 3 mm afgereden en is de kritische grens van onveiligheid zeker nog niet in beeld. Toch denken wij dat wat betreft een goede waterafvoer het verstandig is op tijd tot vervanging over te gaan. Een profieldiepte van tenminste 2,5 mm is dan ons advies. Dat is in ieder geval ruim meer dan de wettelijke grens van 1,6 mm.