de anwb rekentool geeft voor de Passat 2x zeer goed (caravan 1500 kg) terwijl het max koppel t.o.v. de RAV4 niet zoveel scheelt

Vraag gesteld door Pieter Nap op 12 oktober 2016

Het max koppel van de passat is 250 Nm (1600-3500 tpm)
De RAV4 benzine motor 210 Nm (4200 - 4400 tpm) en de e-motor voor 270 Nm en achter 139 Nm. Waarom is de trekprestatie van de RAV zoveel minder?
Of vergelijk ik appels en peren?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over het verschil in trekprestaties tussen de Toyota RAV4 2.5L Hybrid en de 1.4TSI 110KW VW Passat.

Ten eerste komt de maximale trekkracht (koppel) van de genoemde Passat dankzij de aanwezige turbo al vanaf zo'n 1500 toeren vrij. Zeker wanneer er in een heuvel- of bergachtige omgeving zo'n 1500 kg caravangewicht getrokken moet gaan worden, zal gezien het motorkarakter van de RAV4 deze nadrukkelijk hoog in toeren moeten draaien om tot z'n maximale trekkracht te komen. Op zich geen bezwaar en de CVT automaat zal zich daar ook op instellen maar dat is niet altijd het gewenste toerental. Bij het dalen is ook de verwachting dat er nadrukkelijker met de voet afgeremd moet worden en het niet lukt dit ''op de motor'' te doen. Dit type automaat is voor trekdoeleinden wat ons betreft daarom ook minder geschikt.

De vraag is wat de bijdrage van de elektromotor is onder zwaardere gebruiksomstandigheden. De kans is groot dat dit al gauw nihil is en dat vervolgens de benzinemotor onder die omstandigheden óók nog het accupakket voldoende geladen moet houden. De vraag is wat er dán nog aan effectieve prestaties overblijft.

Vandaar dat we wat voorzichtig in onze de beoordeling zijn wanneer het gaat om wat zwaardere gebruiksomstandigheden. Met name omdat we (nog) niet uit eigen én gebruikerservaringen kunnen putten. Daarbij komt ook dat we van de gebruikers van het hybride broertje van Mitsubishi nog weleens tegenvallende signalen vernemen bij het gebruik in de bergen met zware caravan én de bijdrage van de elektromotor onder die omstandigheden.

Zoals gezegd kiezen we de veilige kant in onze advisering om te voorkomen dat voor het gewenste gebruik het achteraf tóch een teleurstellende investering blijkt te zijn. Hopelijk maakt deze vraag wel reacties los bij mensen die inmiddels of binnenkort wél uit ervaring kunnen putten. Dan horen wij dat uiteraard erg graag!



***

Reactie van Pieter Nap:

Geacht heer Van der Drift, hartelijk dank voor de uitgebreide beantwoording van mijn vragen. Voor mij stof tot nadenken voordat ik en beluit neem.
Ben erg benieuwd of er nog andere reactie komen. Groet, Pieter Nap



***

Reactie van Jan B:

In de beantwoording van Jos van der Drift mis ik een paar opmerkingen: Bij het koppel wordt alleen uitgegaan van het koppel van de benzinemotor, maar het koppel van de electrische motor blijft buiten beschouwing en die komt vrij, los van de toeren van de motor.
Daarnaast schrijft hij dat bij het afdalen vaker de voet op de rem zal moeten worden gehouden omdat het niet lukt om dit op de motor te doen?? Volgens mij wordt er bij de afdaling teruggeschakeld op de automaat (handmatig) en zal de auto JUIST afremmen op de motor om zo de acuu's te laden. Of zie ik het verkeerd?