CVT automaat: verschil in warmteontwikkeling bij band of ketting bij rijden in de bergen?

Vraag gesteld door opel Zafira op 19 augustus 2016

Eerder heeft U mij geantwoord dat een Toyota RAV4 met CVT slechts een helling van 9 % goed aankan vanwege warmteontwikkeling van de band. Nu las ik onlangs dat de Subaru Forester een ketting heeft ipv een band in de CVT automaat. Toch is ook hier het maximale hellingspercentage 9 % voor deze auto. De ketting geeft blijkbaar voor dit probleem geen verbetering?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de CVT automaat.

De z.g.n. duwband van een CVT is opgebouwd uit allemaal kleine metalen plaatjes die met stalen ringen en draadjes aan elkaar bevestigd zijn. Hier een afbeelding zoals dat bij een CVT van een RAV4 er uitziet. Technisch lijkt het enigzins wel op een ketting maar omdat het niet ''trekt'' maar ''duwt'' wordt het dus een duwband genoemd. Bij de afbeelding van een Forester CVT ziet u feitelijk een soortgelijke duwband die ongetwijfeld ook weleens ketting wordt genoemd. Maar bij beide auto's is er sprake van een uit staal opgebouwde duwband.