Vermogensverlies van bijna 60 PK

Vraag gesteld door Cheffie 73 op 12 januari 2017

Ik heb in mijn Mgf motorblok vervangen. Zat een 120 PK motorblok in en nu een 160 PK motorblok in. Voor de zekerheid heb ik de auto laten testen op rollenbank. Conclusie was schrikbarend. Eerste run 104 PK en tweede run 103 PK. Heeft iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn. Heb zo wie zo een afspraak gemaakt bij die gene die het motorblok heeft ingebouwd. Blijft raar natuurlijk, bijna 60 PK verlies.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt waar het verschil in motorvermogen is gebleven van het 160 pk MG F motorblok.

Van de oude motor waren dit de specificaties;
Vermogen 88 kW (118 pk)
Koppel 165 Nm
Cilinderaantal 4
Kleppen per cilinder aantal 4
Boring 80.0 mm
Slag 89.0 mm
Compressieverhouding 10.5:1

Van het nieuwe blok;
Vermogen 118 kW (158 pk)
Koppel 174 Nm
Cilinderaantal 4
Kleppen per cilinder aantal 4
Boring 80.0 mm
Slag 89.0 mm
Compressieverhouding 10.5:1

De specificaties zijn dus feitelijk het zelfde. De grote vraag is dus of óók het hele motormanagement is overgezet. De software in de ECU is ongetwijfeld anders en wellicht ook bepaalde sensoren. Uit het kale blok alléén haal je niet de gewenste extra PK's.