Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Onderhoudskosten

Vraag gesteld door Willem G. op 9 oktober 2015

Geachte expert,
Ik ben op zoek nar een 2e hands auto in de middenklasse. Vooraf maak ik daarbij gebruik van de inschatting van de onderhoudskosten van jullie. Voor een wat luxer type berekenen jullie de post Reparatie en Onderhoud op ca € 750 per jaar (onderdeel van 'toon basis gegevens). De site van het betrokken automerk geeft voor dat type auto op voor het 'basisonderhoud' ca € 310 (= jaargemiddelde voor kleine en groot onderhoud, olie- en inspectieservice bij de door mij opgegeven km). Kortom zo lijkt de hoogte van de onderhoudskosten vooral worden bepaald worden door 'bijkomende kosten'. Op uw expertplatform geeft u aan dat de kosten voor reparatie en onderhoud zijn gebaseerd op dealeronderhoud (volgens officiële onderhoudsschema), een post onvoorzien en z.g. buitensporige gebreken.
Mijn vraag: hoe zou u dit aanmerkelijke verschil nader kunnen verklaren?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Om het verschil te kunnen verklaren, moet ik de twee calculaties wel kunnen vergelijken. Het is nu niet concreet, ik kan dan ook geen concreet antwoord geven. Mogelijk kunt u man en paard noemen, dan kan ik ermee aan de slag.

In een nieuw geopend topic gaf de vraagsteller de details. Ik plaats ze voor de overzichtelijkheid hieronder:

"Ok, allereerst bedankt voor je reactie.
Hierbij de gegevens: Merk Seat. Model: Altea 1.2 TSI Ecomotive Copa. Brandstof: Benzine. Bouwjaar: 2013. Gereden aantal km 25.000. Mijn verwachte bezitsduur: 7 jaar. Aantal door mij te rijden km per jaar: 15000. Obv de tool voor onderhoudskosten van de ANWB kom ik tot een gemiddeld jaarlijkse kosten voor Reparatie en Onderhoud: ca € 775.
Seat geeft in haar brochure aan dat het gemiddelde basis onderhoud voor dit model € 310 kost.
Het verschil vind ik overheersend en voor mij te groot om in mijn situatie de toekomstige onderhoudskosten goed in te kunnen schatten.
Het verschil zou de ontbrekende reparatie- en andere bijkomende kosten (zie Seat brochure) kunnen zijn, of onvoorzien en buitensporige gebreken (zie ANWB toelichting). Het kan ook zijn dat klanten en/of garagehouders zeer intensievere onderhoudsschema's aanhouden, b.v 1 x per 10000 km een kleine en 1x per 20000 km een grote beurt. Heeft u meer inzicht in het geneomde verschil?
Groet, Willem G."



***

Reactie van Menno Neeteson:

Wij gaan uit van een "worst case" situatie, de autoverkoper van een "best case" scenario.

Wij hebben een model gaan uit van voorgeschreven onderhoudswerkzaamheden, slijtage reparaties en onvoorziene reparaties. Bij slijtagereparaties kunt u denken aan de instelling in het model dat de remblokken voor bij 60.000 km vervangen moeten worden of de remvloeistof na 3 jaar. Bij onvoorzien kunt u denken aan een regel dat bij de APK van 4 jaar oud er 160 euro reparatiekosten zijn. In onze berekening zit aan ieder onderdeel (denk uitlaat, accu, dynamo etc) een gemiddelde levensduur en dus vervangingstermijn. Die levensduur is een kilometergrens of een leeftijd of een combinatie van beide (bv vervanging noodzakelijk na 8 jaar mits er 150.000 km gereden is). Ook kosten voor bijvoorbeeld olie bijvullen of een gloeilamp vervangen zijn in onze berekening opgenomen.

Het betrokken merk geeft de kosten voor ‘basisonderhoud’ aan, dus het meest gunstige scenario waarin er geen slijtage vervangingen nodig zijn en geen onvoorziene reparaties.