Turbo sist bij grotere belasting

Vraag gesteld door Jaro47 op 13 november 2018

Goedemiddag,
Ik heb een camper met een Fiat Ducato dieselmotor 2,8 JTD, 128 PK. De motor is van eind 2001.
Toen ik in Spanje in bergachtig gebied op een lange stijgende helling reed, hoorde ik na verloop van enige tijd, toen de motor harder moest werken, een sissend, licht rammelend geluid. Dit deed ie zowel in de 4e als de 3e versnelling. Omdat het geluid mij vreemd voorkwam, reageerde ik daarop door iets gas terug te nemen, tot het geluid weer verdween. Ik moest dan al snel terugschakelen naar een lagere versnelling.
Bij de jaarlijkse beurt die de motor onlangs heeft gehad, heb ik dit voorgelegd aan de chef werkplaats.
Het geluid zou veroorzaakt worden door de turbo.Wanneer de druk in de turbo te hoog oploopt, gaat er een veiligheidsklep open, waar het teveel aan druk door wordt afgevoerd. Dit is dan dat sissende geluid. Mijn reactie op dat geluid (minder gas geven) zou een juiste reactie zijn.
Klopt dit verhaal inderdaad? Ik dacht altijd dat de turbo JUIST in dat soort situaties extra power zou geven, waardoor je (in het geschetste geval) gemakkelijker boven op de berg komt. Binnenkort vertrek ik weer naar het zuiden, vandaar graag uw reactie hierop.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de turbo van uw Fiat Ducato en het omschreven bijgeluid.

De turbo zorgt vooral voor een betere cilindervulling in een laag toerengebied. Dat levert véél trekkracht op bij een laag toerental. Hoog in toeren kan de opgebouwde turbodruk daarentegen hoog oplopen en ter bescherming is er een wastegate klep aangebracht. De wastegate voorkomt dat turbodruk te hoog wordt en blaast dus af om het opblazen van de motor te voorkomen. Dat is vermoedelijk ook het geluid dat u omschrijft.

Het werkterrein van de turbo is dus meer gericht op een soepel motorkarakter bij een laag toerental. Zo rond de 2.000 bereikt uw Ducato zo'n beetje z'n meeste trekkracht. In een hoog toerental heeft deze motor dus niet zoveel te zoeken en werkt de wastegate als een soort begrenzer om motorschade te voorkomen. De verklaring van uw garage is dus technisch heel logisch en zou u in het vervolg onder de genoemde omstandigheden best een tandje kunnen opschakelen. Uw motor zou in een lager toerental zonder afblazende wastgate voldoende trekkracht moeten hebben.



***

Reactie van Jaro47:

Mijn dank voor uw reactie.
Ik heb echter het idee dat de situatie toch iets anders is. Het is niet zo dat ik dan meer gas geef, waardoor het toerental zou toenemen.
Eigenlijk is het tegendeel het geval. Ik bleef dezelfde hoeveelheid gas geven. Voor mijn gevoel kon de motor dit nog aan. Maar door de stijging van de weg ging de motor juist minder toeren maken. Als ik dezelfde hoeveelheid gas zou blijven geven, dat was er het gesis/gerammel. Als ik dan minder gas gaf, was dat gesis over, maar dat leidde er toe dat de snelheid afnam en dat ik iets later moest terugschakelen.

Uw opmerking "en zou in het vervolg onder de genoemde omstandigheden best een tandje kunnen opschakelen" begrijp ik niet.
Bedoelt u dat ik het gesis voor lief zou moeten nemen en gewoon nog iets meer gas zou moeten geven? Zo ja: kan dat niet tot schade leiden?
Mijn dank alvast voor uw reactie



***

Reactie van Jos van der Drift:

Misschien kunt u voor de geest halen rond welk toerental dit verschijnsel zich voordeed. Tussen de 2.000 en 4.000 toeren zou u eigenlijk geen wastegate activiteiten kunnen waarnemen. Hooguit af en toe bij volledig gas los.



***

Reactie van Jaro47:

Ik weet dat helaas niet meer.Ik ga over een week of 2 weer naar Spanje en Portugal.Ik zal er dan op letten.

Voor dit moment is de grote vraag: Moet ik het gesis negeren en gewoon dezelfde hoeveelheid gas blijven geven of zelfs méér, of moet ik het gas minderen (zie mijn eerste mail) zodat het sissen ophoudt.



***

Reactie van Jaro47:

Goedemiddag mijnheer van der Drift.

Is het misschien mogelijk dat ik toch antwoord krijg op mijn vraag in de laatste alinea van mijn mail van 15 november, ook al kan ik u niet vertellen bij welk toerental dat verschijnsel zich voordeed?

Het zou me erg veel helpen wanneer in onderweg ergens in de bergen zit.

Met vriendelijke dank voor uw reactie.

Jan Rossen



***

Reactie van Jos van der Drift:

Wat mij betreft moet u het gesis niet negeren omdat op dat moment de prestaties óók achter blijven. Of u om van het gesis af te komen minder of juist meer gas moet geven hangt af van het toerental op dat moment. Onder de 2.000 toeren is juist méér toeren gewenst en boven de 4.000 toeren juist minder. Mocht het gesis ook tussen 2.000-4.000 toeren aanwezig zijn lijkt me dat niet het gebruikelijke afblazen van de wastegate. Dat is ook belangrijke info voor uw garage met betrekking tot de diagnose omtrent dit verschijnsel.