Of plug-in hybride of elektrisch

Vraag gesteld door Arjo47 op 03 december 2018

Het ligt in de bedoeling om onze auto Toyota Yaris 1.3 handgeschakeld van jan. 2012 met 55200 Km op de teller in te ruilen voor een nieuwe auto. Ik wil af van die dure benzine dus zit er aan te denken of plug-in hybride rijden of toch volledig elektrisch. Wat is wijsheid ? ik heb uit zitten rekenen dat wij ongeveer 8200 Km per jaar rijden hoofdzakelijk binnen de bebouwde kom.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt zich of u voor een plug-in hybride zou kunnen kiezen of volledig elektrisch.

Wanneer ik naar de autokosten kijk van een nieuwe Yaris Hybrid en van een ''gewone'' benzine versie is het verschil in kilometerkosten ongeveer 1 ct/km in het voordeel van een Hybrid. De basis van deze berekening is uw jaarkilometrage met een gebruiksduur van ongeveer 6 jaar. Dat verschil is op jaarbasis dus nog géén 100 euro. Wanneer we vervolgens kijken naar de kilometerkosten van een véél duurdere elektrische auto zal de kilometerprijs drastisch omhoog gaan. Op jaarbasis zal een volledig elektrische auto (bijvoorbeeld Nissan Leaf) zo'n 2.000 euro duurder zijn dan in vergelijking met een nieuwe Yaris (Hybrid).

Wanneer we naar uw huidige auto kijken is doorrijden feitelijk de goedkoopste optie. Gezien de huidige tellerstand lijkt me dat technisch geen enkel probleem. Het verschil tussen uw auto en één van de genoemde Yarissen is al gauw 10 ct/km in het voordeel van uw huidige auto. Goedkoper rijden moet u dus niet zoeken in een nieuwe auto en gezien de hoge aanschafprijzen is in dit stadium volledig elektrisch voor u helemaal geen goedkoper alternatief.



***

Reactie van Arjo47:

Waar het mij om gaat is dat de benzineprijs ook steeds verder omhoog gaat en aangezien wij hoofdzakelijk in de bebouwde kom rijden kunnen we dat net zo goed met een PHEV elektrisch doen, ga je dan een keer de snelweg op dan pak je even de benzinemotor erbij, dit scheelt toch een hoop benzine als je elke dag 25 Km retour woon/werk verkeer rijd?



***

Reactie van Jos van der Drift:

Misschien kunt u aangeven welke PHEV u dan als vervanger zou overwegen of eventueel welke volledig elektrische auto. Dan kan ik daar een berekening op loslaten. Zie deze pagina welke PHEV's en elektrische voertuigen op dit moment op de markt zijn. Ik hoor graag welke modellen u geschikt acht om het kostenplaatje te kunnen maken.



***

Reactie van Arjo47:

Het zou kunnen dat het een KIA NIRO PHEV wordt of een Hyundai Ionig PHEV, maar het kan ook een Hyundai KONA EV worden. Ik wil eigenlijk meer van benzine af, het nare is dat je dadelijk voor een PHEV meer MRB gaat betalen, maar als je met zo'n wagen veel in de bebouwde kom rijdt en dus elektrisch krijg je dat er wel weer uit, stroom is goedkoper als benzine en veel efficienter.



***

Reactie van Arjo47:

Dat inruilen is pas in 2020, maar wij zijn nu al aan het nadenken over een nieuwe auto.



***

Reactie van Arjo47:

Ik zou graag zo spoedig mogelijk een antwoordt willen ontvangen op de door mij gestelde vraag



***

Reactie van Jos van der Drift:

Binnen de bebouwde zou u met de Ioniq ruwweg 40-60 kilometer elektrisch moeten kunnen rijden. Met de Niro zo'n 35-50 kilometer en de volledig elektrische Kona zou zo'n 250-380 kilometer in de stad moeten kunnen overbruggen. Uiteraard afhankelijk van het seizoen, ingeschakelde gebruikers en rijstijl. Ik sluit overigens niet uit dat tijdens een stadsrit met één van de genoemde PHEV's de verbrandingsmotor zo nu en dan toch even bijspringt.

Wanneer u per 2020 overweegt een andere auto aan te schaffen is een elektrische auto of PHEV altijd een logische overweging. Deze markt ontwikkeld zich nadrukkelijk en hopen we ook dat er méér fiscale voordelen komen om ook de particuliere rijder warm te maken voor deze nieuwe generatie auto's. Maar wat kosten betreft adviseer ik u ons autokosten programma te raadplegen om een beeld te krijgen van kilometerkosten op basis van uw gebruik. Want een PHEV of een volledig elektrische auto is in aanschaf gemiddeld een stuk prijziger dat een vergelijkbare benzine auto. En wanneer ik naar de dagelijkse stadskilometers kijk zie ik u dat wat betreft de benzinekosten besparing dat niet snel terugverdienen.Zeker óók wanneer je met een PHEV wat massa betreft ook in een hoger tarief MRB terecht komt.



***

Reactie van Arjo47:

Dat klopt, als wij over zouden gaan naar een PHEV ze zijn goedkoper dan een EV maar gezien het gewicht gaan wij ons scheel betalen aan belasting en voor datzelfde geld koop je een EV.



***

Reactie van Arjo47:

Wat mij wel opvalt is dat verzekering van een PHEV veel duurder is als van een EV, is hier een verklaring voor?