Defect multi air unit Fiat Panda

Vraag gesteld door avandaal op 19 december 2017

Op vrijdag 8 december met mijn Panda 94-ZHJ-8 naar de Fiat dealer Preuninger in Delft. Na de grote beurt (volgens de factuur 120.000 km) wilde de auto laat in de middag bijna niet meer starten. Dit bleef zo bij koude motor gedurende de volgende dagen. Uiteindelijk een leenauto omdat de garage het probleem goed wilde bestuderen. Nu is de conclusie van de garaqe Multi unit defect. Fiat Nederland zegt de auto is 5 jaar oud en heeft 105.000 km gelopen ; wij doen niets. De garage wil wel wat doen. Mijn standpunt is : ik kwam met een goed lopende auto en na de servicebeurt loopt de motor niet goed meer. Ergo garage maak hem weer in orde op uw kosten. Wat is de mening van de ANWB ??

Antwoord van Marika

ANWB Expert

Onlangs bent u met uw auto naar de Fiat dealer in Delft geweest voor een grote beurt. Later die dag loopt de motor niet meer goed. U vraagt zich af of de dealer de auto (op zijn kosten) moet repareren.

Aansprakelijk stellen
Volgens onze auto-experts zouden deze klachten kunnen voortkomen uit de werkzaamheden die tijdens de grote beurt zijn uitgevoerd. Bijvoorbeeld door het verkeerd uitvoeren van een olieverversing en/of niet reinigen van de modulefilter. Daarnaast geeft onze auto-expert aan dat het ook goed mogelijk is dat de oorzaak niet gelegen is in de multi air unit maar elders.

Om de garage met succes aansprakelijk te kunnen stellen, dient u te kunnen bewijzen dat er een fout is gemaakt of dat er door foutief handelen van de garage schade is ontstaan. Daarnaast moet ten eerste duidelijk worden wat het gebrek precies is. Hiervoor zou u een expert kunnen inschakelen. Indien u een rechtsbijstandverzekering hebt zijn die kosten doorgaans gedekt.

Meer lezen over klachten na een reparatie.



***

Reactie van Vandibbes:

Hetzelfde probleem, bij Fiat Panda 33ZRF8, bij 75000km beurt bij garage Ruesink in Zutphen.
Het is ergens "van de zotte" dat je met een goed lopende motor naar een merkgarage gaat voor een reguliere onderhoudsbeurt, en daarna voor hoge kosten komt te staan. Ik heb de Panda maar ingeruild voor een nieuwe (RX793P), die ik weer verkoop, voordat de fabrieksgarantie is verstreken, maar dan niet voor een Fiat met multiair module.
Wij zijn helaas niet de enige met dit probleem, zie google en fiat panda forum.
Dit probleem manifesteert zich bijna altijd na een olie wissel, alleen waarom, daar hebben de "deskundigen" geen verklaring voor.