Waarom wordt er door de anwb geen politieke druk uitgeoefend voor het goedkoper maken van het rijden op aardgas door particulieren?

Vraag gesteld door milieu+ op 26 augustus 2015

Het is toch niet logisch dat deze manier van autorijden relatief zwaar wordt belast, terwijl het met elektriciteit de milieuvriendelijkste manier van autorijden betreft.

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Sorry voor de late reactie. Wij hebben deze vraag uitgezet bij onze specialisten op dit gebied en verwachten u op korte termijn te kunnen antwoorden.



***

Reactie van Harm Zeven:

CNG (Aardgas) heeft zeker onze aandacht. Ook zijn er middelen vanuit de overheid om dit als brandstof voor (personen) auto’s te stimuleren zoals een relatief lage motorrijtuigenbelasting en lage accijns. De ANWB publiceert een Top 10 zuinige auto’s die op CNG rijden, zie http://www.anwb.nl/auto/besparen/top-10-zuinige-autos/top-10-zuinige-autos-cng , en we geven op onze site http://www.anwb.nl/auto/brandstof/waterstof-groengas-aardgas-alternatieve-brandstoffen  de achtergrond van alternatieve brandstoffen aan. Deze hebben allemaal hun voor- en nadelen en wij zien grotere kansen voor elektrische auto’s, eventueel met een brandstofcel (waterstof). Voor CNG zien we, alles overwegend, een grotere rol in de transportwereld omdat de infrastructuur hier beter op in te richten is.



***

Reactie van milieu+:

Geachte heer Zeven, bedankt voor uw reactie op mijn vraag over het rijden op aardgas. U geeft aan dat de transportwereld een grotere rol is toebedacht. De aanschaf van een elektrische auto b.v. een Tesla, is relatief duur, hybrides hebben geen toekomst, daar dit een slecht compromis is tussen het gebruik van elektriciteit en fossiele brandstof. Als laatste punt, electriciteit wordt in Nederland nog voor een groot deel opgewekt middels kolencentrales, zodat dit voor het milieu ook geen soelaas biedt. Vol inzetten op aardgas lijkt mij dan ook een reële optie, die, naar ik uit diverse publicaties lees, door de hoge heffingen op het gebied van de wegenbelasting, wordt tegengewerkt, graag uw reactie.



***

Reactie van Harm Zeven:

Dank voor uw reactie waarin u zich afvraagt of het rijden op CNG (aardgas) door de hogere heffing van Motorrijtuigenbelasting (MRB of "wegenbelasting") wordt tegengewerkt. Wij hebben dit intern besproken, waardoor het antwoord wederom wat langer op zich liet wachten. Onze excuses hiervoor.

De MRB is inderdaad hoger voor een auto op CNG. Hetzelfde geldt voor LPG. De accijnzen en andere heffingen die voor benzine of diesel moeten worden betaald zijn echter veel hoger dan de energiebelasting die voor gas moet worden betaald.

Daardoor wordt het rijden op CNG (of LPG met een G3 installatie) al bij relatief weinig kilometers per jaar juist goedkoper dan het rijden op benzine of diesel. Of het ook echt voordeel oplevert hangt af van het aantal kilometers dat u per jaar rijdt omdat de hogere MRB en de ombouwkosten terug moeten worden verdiend. Zelfs bij 10.000 km per jaar zou er al een voordeel kunnen zijn, afhankelijk van de situatie.

Elektrische auto’s zijn er al vanaf zo’n € 25.000. Als de afschrijving zich niet negatief ontwikkeld dan hoeft het rijden in een elektrische auto niet duurder te zijn dan het rijden met een benzineauto. Of hybrides (Plug-in of zonder stekker) een tijdelijke tussenvorm zijn of dat ze een blijvend alternatief zijn, dat zal de toekomst moeten uitwijzen. De komende jaren zullen er steeds meer van deze auto’s op de markt komen en de meeste deskundigen verwachten een bonte mix van auto’s op allerlei soorten brandstoffen.

Of een elektrische auto per saldo altijd beter is voor het milieu is niet zo te zeggen. Dit hangt ook sterk af van waar de elektriciteit vandaan komt. Dat varieert van zelf opgewekte elektriciteit met eigen zonnepanelen, via elektriciteit uit waterstof (brandstofcel) tot al dan niet verouderde energiecentrales.

Er zijn wel altijd twee voordelen: het rendement is hoog en de luchtvervuiling is controleerbaar. Als er niets uit de uitlaat komt is dit zeker voor stedelijke gebieden erg goed nieuws. Je kunt de plaats waar wel uitstoot is (waar de energiecentrale staat) beïnvloeden en naar steeds schonere centrales toewerken of bijvoorbeeld meer voor waterstof kiezen. Zo wordt verwacht dat er in Duitsland in 2023 rond de 400 waterstofstations zijn. Ook wordt er gesproken over de productie van waterstof in Nederland en wordt er geïnvesteerd in de infrastructuur die nodig is om op meer plaatsen waterstof te kunnen tanken.