kapotte brandstofpomp diesel en vervangen van de diesel

Vraag gesteld door henk1961 op 28 maart 2018

onze brandstofpomp is vervangen door Renault (kosten 850€), deze is kapot gegaan door naar nu blijkt vervuilde diesel . Is het gebruikelijk dat de diesel wordt weggegooid na vervanging van de brandstofpomp?
Dit is namelijk bij ons niet gebeurd nadat wij 30 km hebben gereden nadat de brandstofpomp was vervangen stonden wij weer stil en bleek een turboklep vast te zitten, ook dit gerepareerd bij Renault (kosten 150 €) nadat wij de auto terugreden ongeveer 100 km gereden en stopte de auto er weer mee en nu zijn alle pompen kapot ( kosten 4500€) omdat blijkt dat de diesel vervuild is.
Volgens Renault pech voor ons, maar wij vinden dat Renault hier ook een verantwoording heeft omdat zij bij de eerste reparatie dus de oude diesel niet vervangen hebben.
Iemand een idee hierover wat kunnen wij doen ?
Het gaat om een Renault Kangoo van net 3 jaar oud en 140.000 km op de teller.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft een gecombineerde technische en juridische vraag. Nu ik voor het technische gedeelte mijn technische collega's niet kan raadplegen zaterdag 31 maart 2018), zeg ik u toe na Pasen uw vraag met voorrang te behandelen.



***

Reactie van henk1961:

nog even een toevoeging, ik schrijf dat de brandstofpomp kapot is gegaan door de vervuilde diesel maar dat weet ik niet zeker, wel is zeker dat de afgetapte diesel bij het vervangen van de brandstofpomp niet is gcontroleerd en weer terug is gegooid in de tank. Reneault kwam achter de vervuilde brandstof toen onze auto de derde keer in 1 week kapot bij hun stond.
Aangezien wij geen water bij de diesel hebben gegooid en de tankdop niet geforceerd is kunnen wij alleen maar bedenken dat het bij de Reneault moet zijn gebeurd bij het aftappen van de diesel ...misschien opgevangen in een tank waar nog water in zat ??
Reneault geeft ons de schuld, wij of derden zouden water in de tank hebben gegooid ???
Is het normaal dat een brandstofpomp bij een auto van net 3 jaar oud en 144000km kapot gaat ?



***

Reactie van Michiel Claesen:

Wanneer een garagist als een defecte brandstofpomp diagnosticeert, dan is het te doen gebruikelijk dat de garagist nader onderzoek doet na de oorzaak ervan.

Als er geen oorzaak voor het defect aan de brandstofpomp achterhaald kan worden, dan dient de garagist een monster van de brandstof te laten onderzoeken op de aanwezigheid van bijvoorbeeld een bacterie.

Wanneer de garagist een andere oorzaak vaststelt - anders dan vervuilde brandstof - voor het defect raken van de brandstofpomp, dan wordt de aanwezige brandstof in de tank in beginsel niet weggegooid.

Volgens mijn technische collega's heeft het hier alle schijn van, dat de garagist steken heeft laten vallen bij vervanging van de brandstofpomp, met als resultaat een zeer ingrijpende reparatie aan het brandstofsysteem, etc.

Rechtsbijstand
Beschikt u over rechtsbijstand? Schakel deze dan direct in.

Geschillencommissie
Beschikt u niet over rechtsbijstand? Een geschil met een BOVAG-garagist kan te allen tijde ter beoordeling worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na reparatie vindt u op onze website.



***

Reactie van henk1961:

Geschillencommissie voertuigen is alleen voor particulieren lees ik. Ik vind het bijzonder dat je met je klacht nergens terecht kunt , of hoge kosten moet maken met een advocaat aangezien ik zzp'er ben kan ik dat niet betalen. Zeker ook omdat het niet "hard" te maken is en het risico loop dat het voor mij niet tot een positief besluit komt en ik nog meer geld kwijt ben. eerste 2 reparaties hebben 1000€ gekost en de reparatie van nu 4500€ . Baal hier enorm van en ergste is dat Reneault gewoon zijn schouders ophaald en simpel zegt tja...kan gebeuren voor mij is het duidelijk een keer een Reneault nooit meer een Reneault., qua service is het echt 0



***

Reactie van henk1961:

Ik heb een rechtsbijstand via mijn autoverzekering maar deze is alleen voor geschillen bij een aanrijding begrijp ik uit de voorwaarden.
Laatste nieuws van de garage (bovag garage) is dat toen de brandstofpomp kapot was en zij deze repareerde de brandstof niet vervuild was, nadat wij de auto terug kregen stopte deze er na 30km weer mee, zijn wij weer naar de garage gegaan en zat de turboklep vast deze is ook gereapareerd en na ongeveer 100 km stonden wij weer stil en toen kwam het verhaal van de vervuilde brandstof. Reneault legt het probleem bij ons ,maar wij hebben tussen deze reparaties in niet getankt dus dezelfde diesel zit nog in de tank als bij de eerste reparatie. Grote probleem is natuurlijk de bewijslast.
Wij weten niet waardoor de brandstofpomp kapot is gegaan , kan deze "gewoon" kapot gaan bij 140.000 km ? Ons idee is dat de diesel is afgetapt bij Reneault ( misschien door een leerjongen) en dat er water in de tank waar de diesel in is opgevangen heeft gezeten en deze is terug gegooid in onze tank. Wij hebben namelijk geen idee waar en hoe anders het water in de tank is gekomen....volgens REneault bij ons op de parkeerplaats maar de tankdop is niet geforceerd dus ??