Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Defecte stuurbekrachtiging hyundai i30

Vraag gesteld door Adber op 8 september 2017

Van mijn Hyundai i30 uit 2010, Km stand +/- 52000 km gekocht bij dealer in 2014, is de stuurbekrachtiging defect, oorzaak onbekend, had auto bij familie geparkeerd (was niets aan de hand) en ben op vakantie gegaan (12 dagen) bij terugkomst werkte gelijk de stuurbekrachtiging niet meer. Na garage gegaan en kreeg te horen dat onderdeel moest worden vervangen prijs was +/- 2400 euro, maar zou gemaakt worden voor 2000 euro. Ik snap niet dat een onderdeel tijdens stilstand stuk kan gaan, en de prijs hiervan verschrikkelijk duur is. kunt u mij vertellen of dit normaal is en ik hiervoor wat kan claimen?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U meldt een defecte stuurbekrachtiging ná terugkomst van vakantie.

Het betreft een elektronische bekrachtigd stuurhuis en die is inderdaad flink aan de prijs. Een elektronisch defect kan spontaan ontstaan, eventueel ook na 12 dagen vakantie. Net als de TV die het van de ene op de ander dag het niet meer doet.

Maar de kilometerstand is wel erg laag en is dit gebrek ook niet slijtage gerelateerd. De ruime garantietermijn van 5 jaar is helaas voorbij, maar de kennelijk aangeboden coulance van 400 euro zou best wat ruimer mogen zijn. U zou dit gebrek nog kunnen voorleggen aan de Geschillencommissie maar een uitspraak laat gemakkelijk een half jaar op zich wachten. Het zou mooi zijn als in alle redelijkheid de drie partijen de kosten delen; dealer, importeur en klant allen 800 euro.

Er is overigens een specialist die dergelijke reperaties ook uitvoerd. Misschien dat u daar nog over de kosten kunt informeren.



***

Reactie van Adber:

Heb contact opgenomen met dealer, en deze heeft contact gehad met Hyundai Nederland. Op basis van aangeleverde gegevens heeft deze besloten om alles onder volledige garantie te repareren. Hiervoor wil ik ze een grote pluim geven.



***

Reactie van Jos van der Drift:

Inderdaad, hulde aan Hyundai Nederland! Een voorbeeld voor veel andere importeurs.



***

Reactie van Arnoudvv:

Beste ANWB,

In Australië heeft men voor dit EPS-probleem een recall. In Nederland kennen we deze niet. Gezien de klachten hier en op andere fora vraag ik mij af of Hyundai ook geen recall in Nederland zou moeten invoeren. Het is tenslotte geen kleine reparatie. Mijn I30 (2010) heeft dit afgelopen paar jaar ook enkele malen gehad maar na herstarten is het weer maanden weg.