Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Veroorzaakt het nieuwe rijden smerige kleppen?

Vraag gesteld door Anpnieuws op 26 maart 2019

Wij hebben sinds een jaar een Renault Scenic. Heel wat keren het stopsignaal gehad tot nu toe konden we meestal na een korte pauze verder rijden. De garage (Arend, Purmerend) beweert nu dat mijn rijstijl verantwoordelijk is voor de vieze kleppen. Ik laat de motor niet even flink wat toeren maken, daardoor ontstaat koolvorming op de kleppen, wat zou resulteren in het stopsignaal. Nu vind ik dat deze scenic al geen zuinige auto. (1 op 12) En dat zal hij bij gewijzigde rijstijl, denk ik,nog minder worden.

Mijn vraag is: klopt dit verhaal, en  moet (en hoe dan) ik mijn rijstijl aanpassen? Alvast bedankt.

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U heeft een vraag over de 1.2 TCE 115 motor van uw Renault Scenic uit 2014.

In een jaar heeft u al verschillende keren een storing met STOP signaal gehad. Uw garage geeft aan dat uw rijstijl de oorzaak is.

Moderne gedownsizede motoren hebben een hoog koppel bij laag toerental waardoor het mogelijk is met zeer lage toerentallen te rijden.
Om de uitstoot binnen de perken te houden bij deze lage toerentallen wordt er EGR toegepast. Klachten van vervuiling horen we inderdaad bij motoren die veel korte stukjes rijden en veel lage toerentallen draaien. Ik denk dan aan toerentallen onder de   2.000 rpm.

Deze motor kent echter ook problemen met de distributieketting waardoor de nokkenassen van tijd gaan met vervuiling tot gevolg. Controle van de distributieketting is dus noodzakelijk alvorens mogelijk iets aan de rijstijl te doen. Het vermijden van langdurig onder de 2.000 rpm rijden kan het probleem mogelijk oplossen als de distributie in orde is.