Slijtage koppeling voor stoplicht
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 20 maart 2019
Kan ik voor een stoplicht beter in eerste versnelling met koppeling ingetrapt wachten of moet ik omwille van voorkomen extra slijtage de auto in de de vrij schakelen en koppelingspedaal loslaten? Wat is gezien het voorkomen van extra slijtage de beste optie?
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU vraagt of het vanwege slijtage aan de koppeling beter is deze ingetrapt te houden voor een rood verkeerslicht of beter los in vrij.
Wat slijtage betreft zijn de verschillen verwaarloosbaar. De slijtage aan de koppeling is er met name op het moment dat de koppeling aangrijpt. Vooral dus bij het wegrijden en in mindere mate bij op- en terugschakelen. Maar in de door u voorgestelde situatie is het één niet beter dan het andere.
Mijn voorstel is om te kiezen voor koppeling los en in vrij wanneer u weet dat u bij groen voldoende tijd heeft om naar 1 te schakelen en u daarmee de andere verkeersdeelnemers niet ophoudt. Dus vooraan in de rij voor rood licht is rijklaar in de versnelling de beste optie en een paar auto's terug kunt u prima voor ''vrij'' kiezen. Slijtage is dus hierin geen bepalende factor.
Deel deze pagina