Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Leveringsplicht

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 16 maart 2019

Heb eind januari een auto VW Touran besteld bij Autohaus Tabor Duitsland. na ontvangst van de Verbindliche bestellung heb ik op 2 februari een aanbetaling gedaan van 2000,= euro. de leverancier heeft nadien bericht dat betaling binnen is en de auto is besteld. levertijd 24 weken. Nu op 16 maart een bericht ontvangen dat de auto niet leverbaar is en er een vervangend model geleverd kan worden tegen meerprijs. Kan ik stellen dat de leverancier een leveringsplicht heeft en anders gebonden is tegen een gelijke prijs een gelijkwaardige auto te leveren. De leverancier wil als alternatief de koop ontbinden en de aanbetaling terugstorten. Ik wil echter de auto ontvangen tegen de prijs en in de samenstelling zoals aangeboden. 

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Eind januari 2019 heeft u bij een dealer in Duitsland een nieuwe Volkswagen Touran gekocht. Levertijd zou circa 24 weken zijn. Op 16 maart jl. heeft de dealer u bericht, dat desbetreffende auto niet leverbaar is binnen 24 weken. Bovendien valt de auto een slordige € 4.000,- uit. Als tweede optie stelt de dealer voor de overeenkomst te ontbinden. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.

Duits recht
U heeft een koopovereenkomst gesloten met een Duitse Volkswagen dealer ter zake levering van een VW Touran, derhalve ligt het voor de hand dat hier het Duitse recht van toepassing is.

Ik adviseer u middels de algemene voorwaarden (onderdeel uitmakende van e koopovereenkomst) na te gaan of u nakoming van de koopovereenkomst kunt afdwingen.

Wanneer u de auto in Nederland gekocht zou hebben zou de dealer teruggrijpen op de BOVAG voorwaarden. In de BOVAG voorwaarden kent men een vaste prijs en niet-vaste prijs. In geval van een vaste prijs mogen na het sluiten van de koopovereenkomst louter heffingen van overheidsweg worden doorgevoerd. Bij een vaste-prijs mogen zowel heffingen van overheidswege als prijswijzigingen vanuit de fabrikant doorberekenen aan de consument (art 4 lid 2).

Nakoming
Afhankelijk van de toepasselijke voorwaarden kunt u al dan niet nakoming van de koopovereenkomst eisen.

ECC
Mocht u niet tot een vergelijk kunnen komen, dan adviseer ik u contact op te nemen met het Europees Consumenten Centrum (ECC: voor grensoverschrijdende consumentengeschillen). In ieder EU-lidstaat bevindt zich een vestiging van het ECC, dus ook in Duitsland. Aan deze dienstverlening zijn geen kosten door u verschuldigd.