Meting % van nominale waarde accu Renault Zoe
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 22 februari 2019
Recentelijk heb ik de Renault dealer gevraagd om, vanwege vermindere actieradius in vergelijking met voorgaande jaren, mijn accu door te laten meten. Dat was geen probleem, dat konden ze voor mij doen. Na de meting werd mij verteld dat ik recht had op een nieuwe accu, want de waarde was 71% van nominaal (onder de 75% heb ik recht op een nieuwe accu, die ik huur voor een vast bedrag per maand). Een paar dagen later werd ik hierover terug gebeld met de mededeling dat Renault Nederland de, door de dealer verrichte meting, niet vertrouwde. Het verzoek was om nog eens met de Renault Zoe langs te komen, dan zou de dealer software op de auto installeren, waarna de meting nog eens zou moeten worden verricht. Dit vond ik nogal vreemd, mijn gedachte gaat dan uit naar "sjoemelsoftware" om de meting ten gunste van Renault te beinvloeden. Wat vind u van deze gedachte?
NB: de Renault Zoe heeft 45000 km gereden en is nu 3 jaar oud.
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU heeft een vraag over het accupakket van uw Renault Zoë.
De grens van 75% is inderdaad een bekend uitgangspunt. Vermoedelijk is de dealer door de importeur gewezen op een bepaalde procedure alvorens de capaciteit test uit te voeren. We hebben dat al eerder gezien in andere vookomende gevallen dat er eerst een optimalisering van het accupakket moet plaatvinden met uiteindelijk betere testresultaten. Dat zou u dan ook in de praktijk moeten kunnen opmerken. Maar vraag zeker naar een uitdraai van de test met de resultaten. Wanneer het resultaat net iets is opgetrokken tot boven de 75% is dat wellicht uitstel van wat misschien over een half jaar toch onvermijdelijk is.
Op dit moment hebben we nog geen serieuze signalen van sjoemelachtige meetpraktijken. Het heeft wel onze aandacht omdat óók met betrekking tot garantietermijnen, de eerste generatie elektrische auto's voor soortgelijke klachten in aanmerking kunnen gaan komen. Wanneer er dan ineens met andere maten gemeten gaat worden wordt dat natuurlijk een ongelijke strijd voor de consument. Maar in dit stadium is er nog geen reden heel argwanend te zijn maar houden we zeker vinger aan de pols.
Deel deze pagina