Keuze tweedehands hybride diesel auto kopen
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 14 februari 2019
Is het verstandig met de huidige en toekomstige maatregelen (overheid, m.b.t. MRB) een tweedehands hybride diesel te kopen? Ik rijd particulier en 15000 per jaar. Het is niet zo zeer dat ik per jaar goedkoper rijdt, omdat ik wil kiezen voor comfort van een Volvo V60. Het is meer of deze auto over een paar jaar waarde heeft. Mijn keuze is rond de €20.000,- uit 2013 en is mijn angst dat de waarde afschrijving over een paar jaren gigantisch is. Of zie ik dat (hopelijk) verkeerd?
Antwoord van Paul
ANWB ExpertU vraagt zich af wat de afschrijving is van een gebruikte Volvo V60 de komende jaren. Dat is een lastige vraag.
De Volvo V60 plug-in diesel is in de afgelopen jaren veel verkocht vanwege de lage bijtelling. In 2013 bedroeg deze 0% en was 5 jaar geldig. In de jaren erna ging de bijtelling via 7% en 14% omhoog naar de huidige 22% en verdween het bijtellingsvoordeel.
Door de verschillende bijtellingspercentages ontstonden er rare situaties. Oudere Volvo’s waarmee nog met 0% bijtelling gereden kon worden, waren ineens meer waard dan nieuwere exemplaren met een hogere bijtelling. Voor de restwaarde is het aantal jaren dat de verlaagde bijtelling nog geldt dan ook van belang. Loopt de verlaagde bijtelling af dan verdwijnt dit zakelijk voordeel en daalt de restwaarde. Dit is al gebeurd bij de exemplaren uit 2013.
Wat wel nog speelt is de Motorrijtuigenbelasting (MRB). Op dit moment betaal je voor de Volvo V60 plug-in hybrid nog halftarief MRB. Dit geldt in ieder geval nog tot en met 2020. Wat er na 2020 gebeurt is nog niet zeker. Als het MRB tarief dan naar voltarief gaat, dan stijgt het met ca. 1100 euro per jaar. Deze stijging van de MRB zal zeker de restwaarde van de auto niet ten goede komen. Verder is het de vraag hoe de Volvo plug-in zich houdt naarmate die ouder wordt.
Wat de exacte afschrijving gaat worden is door dit soort factoren niet te voorspellen.
Deel deze pagina