Coulance en non-conformiteit
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 24 februari 2019
Op 30-5-2017 heb ik een Nissan Juke van 27-07-2012 gekocht met een kilometerstand van 57.300 bij een Toyota dealer. Nu in februari 2019 met een kilometerstand van 84.124 is de CVT kapot.
De garage waar hij gekocht is zegt dat ik zelf contact moet opnemen met Nissan (dealer) om te vragen of coulance kan worden toegepast omdat hun geen partij zijn in deze en geen cont(r)act hebben met Nissan.
Hoewel, volgens de Consuwijzer, de garage (verkoper) dit moet doen wil ik wel meewerken maar kan dit een nadeel zijn als ik me wil beroepen op non conformiteit?
Heb de garage (verkoper) reeds mondeling aangesproken op non conformiteit maar die geeft aan dat hij niks fout heeft gedaan en het product niet heeft gemaakt of gerepareerd dus geen vergoeding wil betalen. Als ik van Nissan een gedeeltelijke coulance krijg kan ik dan voor het rest bedrag de garage nog aanspreken m.b.v. non-conformiteit of vervalt dan je recht/kans omdat er al coulance is gegeven door Nissan?
Antwoord van Michiel
ANWB ExpertU heeft in 2017 bij een Toyota dealer een Nissan Juke uit 2012 gekocht. Onlangs is bij een kilometerstand van 84.124 de CVT (Continu Variabele Transmissie) defect. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.
Levensduur CVT
Bij normaal gebruik en regulier onderhoud van de auto mag u ervan uitgaan, dat een CVT langer mee zou moeten gaan dan 84.124 km. Expertise zou moeten uitwijzen wat exact de oorzaak is van het defect. Zo komt het regelmatig voor dat na vervanging van de CVT blijkt dat de elektrische koppeling de boosdoener was.
Conformiteit
Wanneer vaststaat dat de CVT of de elektrische koppeling ondeugdelijk is, dan voldoet de auto niet aan de redelijke verwachting van de koopovereenkomst, en kunt u zich als consument op conformiteit (art 7:17 BW) beroepen.
Terug naar verkoper
Voor een beroep op conformiteit dient u de verkoper (Toyota dealer in casu) in de gelegenheid te stellen tot herstel van het gebrek. De verkoper is aansprakelijk, ook voor alle voorschakels. Derhalve is de importeur of fabrikant hier géén partij.
Kosten
Wanneer vaststaat dat er hier sprake is van non-conformiteit, dan komen de herstelkosten voor rekening en risico van de verkoper (Toyota dealer).
Geschil
Geschillen met een BOVAG aangesloten autobedrijf kunt u ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen, al dan niet behulp van uw eventuele rechtsbijstand.
Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.
Deel deze pagina