Auto houdt in
Vraag gesteld door C.C. Engelbert op 22 februari 2019
Mijn auto (citroen C3 uit 2005) houdt ineens in tijdens het rijden. Dan rijdt ie nog maar 20, geef ik plankgas en gebeurt er niets. Als ik dan stil ga staan slaat de motor meteen uit. De motor wordt overigens ook warmer dan gewenst (105 graden). Ik kan de auto daarna weer gewoon starten en dan doet ie het weer ff. Om dan vervolgens weer in te houden enz.
Ik heb iemand van de anwb laten komen omdat ik niet meer durfde te rijden naar de garage.
Die heeft ermee gereden en heeft mijn verhaal bevestigd. Maar tijdens deze rit heeft de auto zich ook nog een keer hersteld, na zo'n "inhoudende" fase, dat ie weer ff normaal "trok" zeg maar. De ANWB monteur heeft vanalles gechecked;
- benzine toevoer losgekoppeld en getest of er genoeg benzine door kwam
- uitgelezen maar geen foutcode; wel was de temperatuur dus te hoog
- er branden geen lampjes; ook het lampje vd temperatuur niet! Hij heeft hiervan de stekker eruit gehaald en toen brandde het wel. Het functioneert dus gewoon, maar pikt de te hoge temperatuur niet op.
- toen de motor stationair onregelmatig liep, maakte ook de uitlaat (of wat eruit kwam) een raar geluid
- toen hij wegging, liep de auto stationair weer regelmatig en was datgene wat er uit de uitlaat kwam ook okay.
- tijdens de rit, toen de auto weer "inhield", hoorde ik voor onder vanuit de auto iets rammelen dat verband leek te houden met het gebeuren (maar een keer gehoord).
De anwb monteur kon het niet vinden en adviseerde mij dan ook om naar de dichts bijzijnde garage te gaan.
Enig idee wat dit kan zijn? Ook met verschillende suggesties ben ik al blij. Ik wil namelijk prijs opvragen, maar weet nu niet voor wat.
Antwoord van Jos
ANWB ExpertUw Citroën C3 houdt sterk in en u vraagt zich af wat de oorzaak kan zijn.
Een diagnose op afstand is erg lastig maar het omschreven geluid onder de auto lijkt richting de katalysator te wijzen. Misschien dat deze inwendig defect is en soms de doorstroming van de uitlaatgassen stagneert. Op dat moment houdt het met de prestaties al snel op en kan dat ook gevolgen hebben voor de motortemperatuur.
Overigens was er in het verleden nog wel een koelwatersensor gerelateerde modificatie. Daar zou ook nog wel een link kunnen zijn. Maar voor een defintieve diagnose zult echt bij voorkeur een dealer moeten raadplegen. Er zijn immers nog meer oorzaken te bedenken zoals gasklephuis en ECU. Nader onderzoek is dus echt noodzakelijk maar maak wel duidelijk van tevoren afspraken met de garage over de diagnose kosten.
Deel deze pagina