Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Welke automaat?

Vraag gesteld door C.V.D. Wetering op 13 februari 2019

Kunt u mij de plus- en minpunten zeggen van een CVT automaat tegenover een automaat met versnellingen? Ik denk o.a. aan levensduur en rijgenot.

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U vraagt naar de voor en nadelen van een CVT ten opzichte van een automaat met versnellingen.

Om te beginnen kennen we 4 soorten (semi)automaten.

  1. Conventionele automaat met koppelomvormer.
  2. CVT automaat
  3. Semi automaat, gerobotiseerde handbak met enkele koppeling
  4. Semi automaat, Dubbelekoppelingversnellingsbak

De conventionele automaat is vooral beproefd, comfortabel en geschikt om een groot koppel over te brengen.

De CVT heeft een hoog rendement door zijn traploze overbrenging waardoor de motor altijd in een zo gunstig mogelijk toerental draait.
Nadeel is dat het toerental van de motor niet in overeenstemming is met de rijsnelheid tijdens het accelereren wat door sommige mensen als hinderlijk wordt ervaren.

De semi automaat is een handgeschakelde bak waarbij de koppelingsbediening en het schakelen door een robot gebeurt.
U hoeft niets te doen en de auto schakelt zelf over alsof  hij handgeschakeld is. Soms lijkt het vreemd dat de auto gas loslaat terwijl u uw voet gewoon op het gaspedaal houdt.

De dubbelekoppelingversnellingsbak (DSG/ DCT) schakelt zonder onderbreking van de krachtoverbrenging en schakelt snel en comfortabel.

Bij normaal gebruik zal de levensduur van de verschillende automaten ongeveer gelijk zijn.

De CVT is dus een comfortabele, duurzame, zuinige automaat met het nadeel dat het motortoerental voor het gevoel niet altijd in overeenstemming is met de rijsnelheid of versnelling van de auto. Voor aanschaf een ruime proefrit maken, ook op de snelweg en een keer inhalen op de snelweg, om te beoordelen of het gedrag van een CVT u bevalt.