Emissie normen 2019 en 2020 nieuwe bedrijfswagens
Vraag gesteld door een ANWB/lid op 15 februari 2019
Ik wil een nieuwe lichte bedrijfswagen kopen. Maar deze blijkt alleen te voldoen aan euro 6c normering. Is het verstandig om nu een nieuwe bedrijfswagen te kopen of niet?
En tweede vraag: kan er achteraf een filter ingebouwd worden waardoor voldaan kan worden aan euro 6d normen? Het betreft een Mercedes Benz Vito dubbele cabine.
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU vraagt of een Euro 6 c diesel enventueel nog aangepast kan worden naar euro 6 d.
Bij de nieuwe dieselmotoren (6c, 6d-TEMP en 6d) valt de uitstoot van fijnstof en stikstofoxyde heel erg mee. Wat dat betreft treft u met euro 6c een zeer schone bedrijfswagen. De euro 6d norm is t.o.v euro 6c op basis van een nog zwaardere testmethodiek en niet zo zeer vanwege ingrijpende technische verschillen. Euro 6c achteraf upgraden naar Euro 6d is niet mogelijk. De milieuclassificatie waarmee de auto typegoedgekeurd is blijft echter zoals die is. In Nederland zijn er vooralsnog geen mogelijkheden de classificatie op het kenteken te laten aanpassen. Maar eerlijk gezegd zie ik ook geen reden voor een dergelijke actie. Voor lichte bedrijfswagens met euro 6c zie ik geen hindernissen in het stedelijk gebied. Duitsland loopt op dat gebied ruimschoots voorop en óók daar zijn voor deze categorie diesels geen aangekondigde hindernissen.
Deel deze pagina