Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Storing door condensvorming in unit city break

Vraag gesteld door R. Koops op 29 januari 2019

Ik ben in het bezit van de Peugeot 2008, kenteken JR-371-Z. Ik heb een verlengde fabriekgarantie. In de afgesloten unit van de city break, waar dus ook de camera in zit, onstaat bij vochtig weer condensvorming. Dit is een ruimte waar je niet bij kan. Deze condensvorming veroorzaakt een storingmelding met advies de voorruit schoon te maken. Maar dat binnengedeelte kan je niet schoonmaken. Mijn dealer zegt dat condens in die unit niet te voorkomen is en dat er een schrijven van Peugeot Nederland is over die condensvorming. Hiervoor is de software aangepast zodat die storing niet meer optreedt.

Is het inderdaad zo dat condensvorming in zo'n unit niet te voorkomen is? Bij HR glas mag ook geen condens optreden tussen de glazen of kan ik die vergelijking niet maken. Overigens heb ik in de auto zelf tijdens het rijden geen last van condensvorming, alleen dus in die afgesloten unit.

Mijn vraag is dus of het klopt dat condensvorming binnen zo'n veiligheidssysteem niet te voorkomen is?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw Peugeot 2008 beschikt over het Active City Break systeem om het remsysteem te activeren om een aanrijding te voorkomen.
 
De unit achter de voorruit waar de camera in gehuisvest is laat soms condensvorming zien met vervolgens een storingsmelding. Kennelijk heeft Peugeot dat middels een software update aangepast. Maar dan komt wel de logische vervolgvraag of het systeem mét condensvorming en zonder waarschuwing nog wel betrouwbaar z'n werk kan doen. De melding de voorruit schoon te maken komt niet voor niks en lijkt me uiteraard om het systeem wel betrouwbaar te kunnen laten ingrijpen. Kennelijk is helder zicht dan dus belangrijk. Misschien dat u nog wel nadrukkelijk aan de dealer moet vragen of het Active City Break systeem nog wel ingrijpt op het moment dat u normaal gesproken een storingsmelding zou moeten krijgen.
 
Wat mij betreft is condensvorming relatief onschuldig en ook wel verklaarbaar. Met een kap eromheen is er wellicht weinig ventilatie. Maar met de voorruitontwaseming moet dit relatief snel kunnen verdwijnen. Wanneer er bij vochtig/koud weer permanent sprake is van condens bij de camera zie ik dat toch als een constructief gebrek en is het de vraag of de update niet een handige manier de klacht zo uit de wereld te helpen. Het gebrek is er nog steeds, maar de melding van het gebrek wordt softwarematig uitgezet. Wat ons betreft is er dan sprake van een ondeugdelijk systeem omdat het waarschuwingssignaal daar feitelijk ook deel van uitmaakt.

Zie voor eventuele vervolgstappen ook ons stappenplan klachten na aankoop.