Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Distributieriem binnen een jaar kapot

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 7 februari 2019

In november 2018 auto bij handelaar gekocht, hier werd gezegd dat de distributie riem in juni 2018 was vervangen (niet door hem, maar stond in het onderhoudsboekje en stond op de motor geschreven). Afgelopen dinsdag is mijn distributie riem tijdens het naar huis rijden gebroken. Ben toen door Paul (ANWB) naar garage gesleept.

Auto is bij zo veel verschillende garages gerepareerd door vorige eigenaar dat het moeilijk achter halen is wie distributie riem heeft geplaatst in 2018. Aantal gebeld maar ontkennen deze te hebben geplaatst.

Kan ik het dan wel op de handelaar verhalen en zou hij dit moeten repareren? Of hebben jullie nog een andere suggestie? Hoor graag van u.

Antwoord van Marika

Antwoord van Marika

ANWB Expert

In november 2018 hebt u een auto gekocht bij een handelaar. Die vertelde u dat de distributieriem in juni 2018 vervangen is. Het staat ook genoteerd op de motor en in het onderhoudsboekje. Onlangs is uw distributieriem gebroken en moest u naar een garage worden gesleept. U vraagt zich af of u de verkoper hierop kunt aanspreken.

Als u de auto gekocht heeft met garantie zou u daar eventueel een beroep op kunnen doen. Heeft u geen garantie, dan kunt u een beroep doen op de wet. U mag als consument namelijk een redelijke verwachting hebben van wat u koopt. Hierbij wordt uiteraard wel gekeken naar onder meer de bouwjaar van de auto, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn. Als u het gebrek binnen zes maanden na aankoop ontdekt dan wordt aangenomen dat dit het geval is. In dat geval moet de verkoper aantonen dat het gebrek er ten tijde van de aankoop niet was.
Als koper moet u natuurlijk wel onderzoeken wat u koopt. Echter, de verkoper moet op zijn beurt ook vertellen wat hij weet over de auto. Als een gebrek eenvoudig door een particulier te zien is dan spreken we niet van een verborgen gebrek.

In uw geval is het gebrek binnen zes maanden ontdekt. Het uitgangspunt is dan ook dat de auto met dit gebrek is geleverd. Vervolgens moet worden gekeken naar wat u van deze specifieke auto mocht verwachten. Daarbij is zoals ik eerder aangaf de leeftijd, kilometerstand en het onderhoud van belang. Hoe ouder de auto of hoe hoger de kilometerstand, des te minder u mag verwachten. Daarnaast wordt ook meegewogen dat u voor de aankoop hebt gevraagd of de distributieriem vervangen was. Dat is bevestigd. 

U kunt daarom in ieder geval de verkoper aanspreken op grond van het feit dat u niet zo snel na aankoop deze reparatiekosten hoeft te verwachten. De andere garagisten waar de auto in onderhoud is geweest zijn voor u geen contractspartijen. Die kunt u hiervoor niet aanspreken. Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.