Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Is het beter een EGR-klep te laten vervangen, schoonmaken of afdoppen?

Vraag gesteld door Robin0285 op 17 februari 2017

Mijn gasuitlaatcontrolelampje brandt. Dit ligt aan mijn EGR-klep. De garage raadt aan hem te laten afdoppen. Ik krijg het idee dat dit een grijs gebied is en dit ook niet mag. Klopt dat?

Zo ja, is het dan beter om hem te vervangen of te laten schoonmaken? Het gaat om een Seat Ibiza st. 1.2 (dieselmotor) met 86.000 op de teller. De garage geeft aan dat schoonmaken heel lastig is met dit model. Klopt dat?

Ze vragen 800 euro voor de hele operatie (350 euro nieuwe EGT klep en restant is manuren). Is dat een normale prijs?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt over het beter is de EGR klep te laten schoonmaken, uitschakelen óf noodzakelijkerwijs vervangen.

Wat mij betreft het laatste. De klep afdoppen ofwel uitschakelen wil ik stellig afraden. Je weet niet wat de elektronische gevolgen zijn en formeel voldoet de auto niet meer aan de emissie eisen waar de typegoedkeuring op gebaseerd is. Eigenlijk zou je het zelfs een milieu delict kunnen noemen.

Vervangen is een flinke kostenpost maar we zien ook dat dit toch vaak buitensporige gebrek onder coulance wordt opgelost met soms maar een kleine financiële bijdrage van de klant. Ik weet niet of er een dealer in het spel is maar voor deze veel voorkomende klacht is absoluut een bepaalt coulancebeleid waar je als klant wel je best voor moet doen.

Ik weet niet of uw Seat inmiddels óók voor de sjoemelsoftware verwijdering in aanmerking is gekomen maar we horen steeds vaker EGR problemen kort na deze ingreep. In bepaalde gevallen lijkt er een connectie te zijn met deze ingreep waar de ANWB op dit moment ook alert op is. Maar bij EGR problemen zou ik zeker bij voorkeur bij de oorspronkelijke dealer aandringen een tegemoetkoming in de kosten. Overigens is het genoemde bedrag een juiste indicatie.



***

Reactie van Robin0285:

Beste Jos, dank voor het heldere en volledige antwoord. Hier heb ik wat aan!
Uitschakelen leek mij ook niet juist dus die oplossing valt sowieso af.

De melding kwam bij mij ook direct na de update voor de sjoemelsoftware. Ik ben bij de VW dealer langsgereden die die update heeft uitgevoerd maar daar werd stellig ontkend dat er een verband was. Hoe moet ik deze connectie precies zien? En kan ik hier wat mee richting de dealer?

Betreft de coulance. Het is een auto van uit 2011 die ik van een particulier heb overgenomen. Kan hier dan ook sprake zijn van coulance? En kan je me adviseren hoe ik dit richting de dealer kan aanpakken?

Gr.

Robin



***

Reactie van Jos van der Drift:

U moet de dealer zeker wijzen op meerdere EGR klachten na de update. Op dit forum vindt u genoeg soortgelijke verhalen terug. En u moet zeker op kort termijn contact opnemen met de klantenservice van Pon om klachten na de update te melden. Het is wel een nadeel dat de auto op basis van een particuliere transactie is gekocht maar in een eerder geval ging Pon alsnog over op 90 procent vergoeding.

Eigenaren met problemen ten gevolge van het verwijderen van de sjoemelsoftware kunnen contact opnemen met de klantenservice van Pon. 0800-5557000



***

Reactie van Robin0285:

Hoi Jos,

Enorm bedankt! Met een beetje geluk heb je me zojuist een paar honderd euro bespaard!



***

Reactie van Robin0285:

Even een kleine update: inmiddels weer naar de VW Dealer geweest. Ze dekken 100% van de kosten voor het vervangen van de EGR-klep. Dit op instructies van de fabrikant. Er schijnt vorige week een brief rondgegaan te zijn waarin staat dat bij een defect aan de EGR-klep na de software-update van Volkswagen dit met een 100% coulance-regeling vervangen moet worden (indien er een relatie is met de software-update).

Wederom dank voor de tip ANWB!



***

Reactie van Jos van der Drift:

Dank voor uw update. Fijn dat we u hebben kunnen helpen én het verheugende nieuws dat Pon deze toezegging heeft gedaan. We volgen dit verschijnsel ná de software update op de voet, om onze leden uiteraard goed te kunnen informeren. Dank dus voor deze terugkoppeling. Daar helpt u óns weer mee!



***

Reactie van Jos van der Drift:

Van importeur Pon ontvingen wij op ons verzoek de volgend schriftelijke reactie.


Defecten aan het EGR-systeem komen voor, en dan met name bij oudere auto’s of auto’s met hoge kilometerstanden. Zij worden doorgaans veroorzaakt door een langzaam opbouwende roetaanslag op de EGR-klep of het stelmechanisme, die zich in de loop der jaren ontwikkelt. Volkswagen geeft dan ook aan dat de software-update die wordt uitgevoerd in het kader van de terugroepactie voor EA189 dieselmotoren niet in verband is te brengen met defecten aan het EGR-systeem.

Zoals gebruikelijk in geval van klachten analyseert en beoordeelt de dealer elk geval afzonderlijk. Aan de hand van de staat van onderhoud, leeftijd van de auto en kilometrage kan worden bepaald in welke mate de klant tegemoet gekomen kan worden met een individuele oplossing.

Mochten klanten vragen of opmerkingen over dit onderwerp hebben, dan raden we hen aan om contact op te nemen met de klantenservice van het betreffende merk. De gegevens van de klantenservice zijn te vinden via:http://www.volkswagen.nl/klantenservice of http://www.seat.nl/contact.

We roepen u op elkaar en de ANWB op de hoogte te houden en op dit platform ervaringen uit te wisselen. De hier geplaatste ervaringen kunnen u helpen bij gesprekken met uw dealer en met de door Pon genoemde klantenservice. Ook kunnen de geplaatste ervaringen helpen in eventuele procedures. Zie verder het eerder gegeven antwoord.