Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Na het vervangen van mijn remschijven/blokken is de remklauw vastgelopen. Is hier een verband tussen?

Vraag gesteld door Maarten Gering op 13 juli 2015

Op 3-7 heb ik in het kader van een zomercheck van mijn auto (skoda superb 2.0 uit 2002) onder andere de remschijven en remblokken achter laten vervangen (totale kosten zomercheck €688,-). Na 1 week rijden is rechts achter de remklauw vastgelopen met aantasting van de remschijf. Kosten van de laatste reparatie (€460,-) vallen niet onder de garantie van de eerder gemaakte remschijven/remblokken volgens de monteur. Toelichting hierop is dat de vastgelopen remklauw los staat van de reparatie die week eerder.

Mijn vraag is nu of dit klopt of dat dit toch door de eerstgenoemde reparatie veroorzaakt kan zijn?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Het is best aannemelijk dat aanlopen van remblokken wordt veroorzaakt door een fout in de montage. Dat zou gewoon onder garantie moeten vallen, als kan worden aangetoond dat foutmontage de oorzaak is. Als de laatste reparatie nog niet is gedaan kan dat nog worden vastgesteld.



***

Reactie van LilianEls:

Dag, afgelopen vrijdag is ons iets soortgelijks overkomen. Auto wordt nu gemaakt door garage en de rekening is straks voor ons (heeft garage al gezegd). Ons lijkt een vastgelopen remklauw zo kort na het vervangen van de remschijven echter geen toeval. Hoe komen we hier uit, als niet meer is vast te stellen dat foutmontage de oorzaak was?



***

Reactie van Jos van der Drift:

Het komt voor dat bij het vervangen van de remblokken de remzuiger in de remklauw door een andere positie in de cilinder vast gaat zitten. Onder invloed van vocht en vuil kan er op de zuiger roestvorming ontstaan die inwendig de boel als het ware op slot kan zetten. Vooral bij auto's die inmiddels wat ouder zijn. Het vervelende is dat dit juist voorkomt na het vervangen van de remblokken.

Wanneer je de nieuwe blokken monteert moet de remzuiger naar binnen gedrukt worden om voldoende ruimte vrij te maken voor een veel dikkere nieuwe remblok. De nieuwe stand van de zuiger neemt vaak een stukje roestvorming mee die in de oude stand op de zuiger is ontstaan. Erg vervelend na een relatief simpele ingreep van nieuwe remblokken. Het is helaas wel een overmacht situatie waar de garage geen schuld aan heeft en eigenlijk rekening klant zijn. Soms begrijpt de garage de teleurstelling van de klant en doet daarom weleens wat water bij de wijn ter compensatie.