Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

LPG-G3 installatie achteraf inbouwen bij Volvo XC90

Vraag gesteld door Summum op 6 januari 2019

Ik heb een Volvo XC90 V8 uit 10-2005 met nu een kilometerstand van 156000 km. Ik rijd de komende vier jaar 35000 km per jaar, alleen snelweg en overweeg een G3 LPG installatie te laten inbouwen. De -door Yamaha gebouwde- aluminium motor heeft geen turbo (atmosferisch, 4.4 l inhoud). Is dit verstandig om dit nu nog te doen of ontstaan er tzt problemen met verbrande kleppen of een dure koprevisie? Graag advies, ook over noodzaak inbouwen klepsmeersysteem.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of het verstandig is uw XC90 naar LPG om te laten bouwen.

Bij een auto met een respectabele leeftijd en overigens na 13 jaar bescheiden kilometrage, zie ik liever dat benzine tóch de hoofdbrandstof blijft. Het blijft een gok. Niet alleen op langer termijn wat betreft kleppen en klepzittingen maar de elektronica kan best van slag raken met storingsmeldingen als gevolg.

Overigens is klepsmering bij deze motoren zeker een aanbeveling maar alles bij elkaar is dit best een lastige overweging. Ik begrijp de economische reden maar de duurzaamheid en betrouwbaarheid is nu eenmaal het meest gegarandeerd op de brandstof waarvoor de auto is ontworpen. En misschien dat u het rekensommetje kunt maken wanneer u de installatie heeft terugverdiend. Het verbruik is al gauw 20 procent méér. Het voertuiggewicht gaat met 80 procent van de lpg tankinhoud omhoog met mogelijk nog extra financiële gevolgen voor de MRB. Dus wat is onderaan de streep na vier jaar de winst na het terug verdienen van de installatie en weegt dat op tegen de extra risico's. Maar vanuit een autotechnische beredenering zie ik deze V8 het liefst op benzine draaien.